29.8.06

Neen dit is Brugge niet.

Zondag 27 augustus 2006 met zen allen van WSV Schelle naar een stad waar de schapenkoppen het voor het zeggen hebben, een stad met ongeveer 33.000 inwoners aan de samenvloeiing van de grote en de kleine Nete. De patroonheilige en stichter van de stad is St Gummarus. In feite gaat het over "St Gummarus van Lier" hij was in ca. 775 ridder aan het hof van Pepijn De Korte. Hij is de beschermheer voor allen die te maken hebben met een breuk, niet alleen van ledematen maar ook in het huwelijk of een breuk met geliefden, hij verrichte volgens de legende ook vele wonderen zoals een afgebroken boom die door hem terug in zijn oorspronkelijke staat werd hersteld, vandaar het verband met de breuken. Zijn echtgenote Grimmara was een echte feeks, zowel voor hem als voor haar dienaren en lijfeigenen, zo erg zelfs dat hij van haar scheidde en als kluizenaar ging leven.
Deze prachtige stad is inderdaad Lier, zij is bekend onder vele namen zoals "De poort van de Kempen", "Lierke Plezierke" en ook de stad van de "Schapenkoppen" de spotnaam van de Lierenaars, nog een bijnaam is "De Pallieters" meer daarover straks. Ook de "Lierse Vlaaikens" zijn door iedereen gekend, geproefd en goedgekeurd en dat was zondag zeker niet minder. Nu niet dat men Lier met Brugge kan vergelijken maar zij is zeker een bezoek meer dan waard, wij waren met alle clubleden aangenaam verrast door deze stad, zowel door de wandeling in de stad, het begijnhof, de vele parken en vesten, overal in de stad is er wel iets te doen. Na de stadswandeling ging het om en rond de grote en kleine Nete, de vele bossen in de omgeving van de stad, zelfs tijdens de traditionele hevige regenvlaag die we in augustus al als vertrouwd konden beschouwen bleef het mooi.
Als laatste deel van de wandeling gingen we door het andere stadsgedeelte langs, door en achter het begijnhof en door de vele kleine pittoreske straatjes die ook in Brugge zo eigen zijn. Ik heb de indruk dat Gummarus daar eerst eens in gaan spieken.
Doordat mijn moeder afkomstig was van Brugge ken ik die stad zowat op mijn duimpje en ik heb vele vergelijkingen gezien tussen deze twee steden.
Wat me trouwens erg opviel is de omgang van de Lierenaars met hun toeristen, een voorbeeld is wanneer men een straat wil oversteken dat de automobilisten steeds stoppen om de voetganger te laten overgaan en dit was iedere keer bij het oversteken. Fantastisch vond ik het.
Ik wil ook nog even een paar bekende Lierenaars vernoemen, in willekeurige volgorde, Felix Timmermans 1886 – 1947 schrijver van Pallieter, vandaar ook hun bijnaam van "Pallieters", wat zoveel betekend als pleziermakers, verder Louis Zimmer 1888 –1970 uurwerkmaker en ontwerper van de Astronomische klok in de bekende Zimmertoren op het marktplein, Gaston Eyskens 1905 – 1988 voormalig Belgisch premier, Jan Ceulemans 1957 voetballer bij Lierse en later Bij Club Brugge waar hij zijn carrière beëindigde, Patrick Dewael huidig minister van binnenlandse zaken, Marleen Vanderpoorten, huidig burgemeester van Lier, ex minister van onderwijs maar nu op een andere post in de Belgische politiek.
Deze tocht van 23 km was de moeite waard, ik kan iedereen aanraden om eens een dag in deze gezellige en vriendelijke stad rond te dwalen, een echte aanrader, zeker doen.













Dit is vast en zeker het kleinste huisje van Lier.

12 opmerkingen:

Anoniem zei

Afgaand op jouw (weeral fraaie)foto's ziet Lier er bijzonder pittoresk en inderdaad best wel Brugs uit. Ik ben er, geloof ik, één keer geweest, tijdens een schoolreis, om naar de Zimmertoren en zijn fameuze klok te kijken.

Anoniem zei

Beste Freddy11, ge zijt bij uw opsomming van BV's Walter Grote kont nog vergeten, lol.
In elk geval mag ik wel zeggen dat het Lierse kant ook de moeite waard is om eens te bekijken, ik weet dat dit kant in verre niet gelijkt op dat van Brugge, maar moet zeker niet onderdoen.
Hopelijk gaan jullie ooit nog eens teurug naar Lier om daar een rondwandeling te maken samen met een gids ofzo, dan kom je pas echt alle geheimen van de Lierenaren te weten.

Mvg Eduardo

Unknown zei

@ smiling cobra, ik had al wel verschillende malen in Lier geweest maar meestal op doortocht, voor mij was het de eerste maal om de stad in zijn hart te bezichtigen.

Unknown zei

@ eduardo, natuurlijk, hoe kon ik hem vergeten, maar ik had het meer over de echte gekenden en niet van dikdoenders, over de rondleiding kan ik wel een beroepje op jouw doen nu je toch verlof hebt, heb een paar leuke haltes gezien, een mens moet toch eens rusten ook nietwaar, stappen maakt moe.

Sana follia zei

't schone Lier doet ons steeds plezier.

Unknown zei

@ katjesnest, haha, rijmen en dichten zonder uw p..p op te lichten. Maar het is daar wel mooi hé.

Anoniem zei

Lierke plezierke is idd fijn om te vertoeven. Aan het Zimmerplein kan je leuk terassen.

Unknown zei

@ buddha, zeker en vast, ik zou mer er vlug thuis voelen.

Anoniem zei

Ik heb ook ooit al de Zimmertoren gezien, maar dat de rest van Lier ook de moeite was, dat wist ik niet... Ideetje voor als de kinderen kunnen meewandelen.

Unknown zei

@ alcyon, zeker doen, je zal het je niet beklagen.

Anoniem zei

Freddy11,
Wanneer zijn we weg jong,ik ben nog een volle week thuis. Ik wil u gerust eens een rondleiding geven te Lier, her en der ken ik nog wel zeer gezellige stalletjes. 2 jaar geleden heb ik er zelf nog een gidsbeurt gehad, en die heeft mij toen ook plekjes laten zien, waar ik zelfs het bestaan niet van af wist.
Ge ziet maar ook al woon(de) je 5 km van de bestemming af, alle mooie plekjes komt men toch nooooooooooit te weten.
Het leven zit vol geheimen, je kan enkel trachten er zoveel mogelijk van te ontwaren.

Mvg Eduardo

Unknown zei

@ Eduardo, heel goe gezegd.