13.3.07

50 kilometer stappen door het Pajottenland.


Zaterdag 10 maart 2007 ging ik op stap te Asse voor een tocht van 50 kilometer. Na de inschrijving in het plaatselijke schooltje ben ik dan om 7:00 uur vetrokken voor de lange tocht alleen. Onmiddellijk is er de splitsing en zo blijven de deelnemers aan de 50 en de 10 nog even in elkaars gezelschap, maar echter voor niet lang. Even door de villawijk om dan langs de begraafplaats het veld in te duiken. Intussen komt de zon op maar het is koud, het gras ziet er wit van en de plassen van de laatste regen zijn bevroren. Verder stappend op mijn eentje klimt de zon hoger en begint zowaar een beetje warmte te produceren, heerlijk voelt dat. In St-Ulriks-Kapelle aangekomen stap ik wat verder over de R0 of de Brusselse Ring en zo kom ik St-Martens-Bodegem waar de eerste controlepost is in een kleine hoeve.
Ik stap nu voor een lus van 10 km en volg voor een paar km de Ninoofse steenweg langs de imposante villa's die bewoond worden door de beter betaalde klasse en duiken dan linksaf het veld in en komen zo terug op de smalle ontdooide paadjes die hierdoor terug een glibberige weg vormen door het slijk. Ik stap nu via Dilbeek naar Groot Bijgaarden voor de 2e controlepost in de Don Bosco school, even een stempel, een broodje en wat drank, wat het is inmiddels toch duchtig warm aan het worden als men doorstapt.
Terug op weg voor een lus van 6,6 km langs de vele veldwegels die het Pajottenland rijk is, ook langs menige hoeve en overal staan de schapen te grazen met hun lammetjes langszij, die heb ik overal aangetroffen en zijn dus bijzonder goed gelukt dit jaar. Verder op weg langs een vijver waar de forelvissers het getroffen hebben met de zon. Aan de Geueze brouwerij Eylenbosch slaan we terug een veldwegel in. Deze brouwerij heeft zo te zien wel haat topdagen achter de rug. Zo kom ik in St-Anna-Pede voor onze 3e controlepost in het plaatselijk café.
Een hapje, een slokje en op weg voor een lus van ruim 11 km, een ferme slok uit het budget van de 50 km, maar eens dat achter de rug zijn we al een heel eind over de helft. Langs het spoorwegviaduct , steeds maar bergop en bergaf in dit prachtige golvend landschap, alles staat in bloei en de magnolia laat in zijn kaarten kijken, prachtig is de natuur hier.
Altijd maar verder kom ik in Vlezembeek waar we in de verte Anderlecht en de koeltoren van Drogenbos zien, ik schat de afstand ongeveer een 4 km. Langs holle wegen op en neer, langs de vele kappelletjes terug in St-Anna-Pede voor controle nummer 4.
Een drankje en een broodje en terug op weg voor een goede 5 km. In de verte staat de Basiliek van Koekelberg te gloeien in de zon en zo langs de brouwerij van "Lambik Timmermans" anno 1781 kom ik in Dilbeek voor controle nr. 5. Nu nog een lus van 5 km door velden en wegels en zo kom ik terug in de Don Bosco school in Groot Bijgaarden.
Hier zitten Ludo, Linda en Danny van onze club even te verpozen van hun 20 km, nu kunnen we met ons vieren beginnen aan het laatste loodje van een goede 7 km. Via St-Ulriks-Kapelle, bergop en bergaf en nu al pratend langs een winmolen en even verder nog langs een kasteel in de verte, verder door de landerijen langs Bekkerzeel terug in Asse. De 50 kilometer zitten erop, het is nu juist 16:00 uur. Een prachtige tocht door een prachtige streek, het leverde me ongeveer een 50 tal foto's op, dus ik weet weeral wat te doen.

Afgelegde afstand; 50km.
Jaartotaal 2007 afgelegd; 459,5 km.
Totaal afgelegd (sinds 04-01-2006); 2106 km.
Aantal wandelingen 2007; 17.
Totaal aantal wandelingen (sinds 04-01-2006); 95.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Leg je dan die hele 50 km in je dooie eentje af, of krijg je onderweg gezelschap van andere wandelaars?

Unknown zei

@ smiling cobra, soms krijg je wel gezelschap maar omdat die over zo een afstand verspreid zijn kan het ook zijn van niet. Ikzelf hou er van om alleen te wandelen, je kan dan zo veel meer van de natuur bemerken.

Anoniem zei

Prachtige reportage! Je kan een wandelgids schrijven!!

Unknown zei

@ buddha, bedankt maat, was het maar waar, dan was ik van het werken af (als het verkocht natuurlijk).