15.1.07

Beernem-Aalter-Beernem 50 kilometer.


Zaterdag 13-01-2007 vertrek ik vanuit de zaal Reigerlo, in de Kerkhofdreef 1 te Beernem (West-Vlaanderen) voor mijn eerste tocht van 50 kilometer in 2007. Het is toch al een beetje geleden dat ik nog eens een 5O km tocht gedaan had en deze wou ik voor geen geld van de wereld missen. De tocht gaat van Beernem via St-Maria-Aalter naar Aalter, aldaar een plaatselijk ronde van 10 kilometer, om dan langs de andere zijde via St-Maria-Aalter en Sint-Joris terug te keren naar Beernem, om daar met nog een kleine plaatselijk van 6 kilometer de 50 te volbrengen.
Om 7:10 uur vertrek ik op mijn eentje van de startplaats, mijn vaste wandelmaat, Ludo laat het even afweten omdat hij het voorlopig nog niet zo ziet zitten om de langere afstanden te doen, hij komt later op de dag met Linda en Danny om er 22kilometer te doen. Gewapend met veel goede moed en een zaklamp ben ik al vlug het dorp uit en op weg tussen de velden waar een draagbaar lichtpunt van grote waarde is want het is nog stikdonker en dat is wel moeilijk stappen.
Ik kom alzo toch op een betonbaantje terecht en daar schrik ik me een ongeluk, opeens komt van achter mij met oorverdovend geraas en in volle vaart een trein voorbij geraasd die richting kust snelt, toch even terug op adem komen en mijn tikker terug op het normale ritme proberen te krijgen. 5 minuten later hetzelfde scenario vanuit de andere richting, maar nu had ik het monster gelukkig zien, en horen komen, ik kom net voorbij een boerderij en het zal mij een raadsel blijven hoe men daar ook maar één oog kan dichtdoen, laat staan te slapen.
Om 8:15 uur kan ik de zaklamp dan bedanken voor bewezen diensten en om 8:30 ben ik dan op de eerste controlepost, vlug een broodje met een koffie en terug op weg 9,4 kilometer naar Aalter, hoofdzakelijk langs bossen en veldwegels, waar het rustig stappen is. Ik ga hier vele kilometers zonder één levende ziel te bespeuren, misschien door het grijze weer dat er op de lange afstand niet zo veel kandidaten zijn maar het is droog en een mooie tocht. De controlepost in Aalter is goed bevolkt want men kan de tocht ook van hieruit starten in omgekeerde zin.
Terug weg voor de plaatselijke ronde Aalter - Aalter, een broodje later met een cola voor de suikers en terug op weg langs de andere kant naar St-Maria-Aalter voor een tocht van 7,4 km. Terug langs bossen kom ik met 35 km op de teller aldaar aan. Hier zie ik mijn clubgenoten, goed voor even een korte babbel, iets eten en drinken en terug op weg, het is 13:30 als ik vertrek richting Beernem met 8,2 km voor de voeten. Ik kom aldaar aan om 15 uur zoals ik gepland had, nog een stempel als controle en op weg voor het laatste plaatselijke stuk van 6 kilometer. Terug nog even langs en over de spoorweg en tussen de velden en de klus zit er op, het is juist 16:00 uur en de buit is binnen, ik heb er juist geteld 8uur en 10 minuten over gedaan met een gemiddelde van iets over de 6 km/uur.

Afgelegde afstand; 50 km.
Jaartotaal 2007 afgelegd; 100,3 km.
Totaal afgelegd (sinds 04-01-2006); 1747,5 km.
Aantal wandelingen 2007; 3.
Totaal aantal wandelingen (sinds 04-01-2006); 81.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Toch niet verantwoord vind ik, om een wandelaar bij donker een onbewaakte spoorweg over te laten steken. Dat de club daar niet aan denkt...

pierre du coin zei

Amaai, 50 km. petje af. Zo tikt het jaartotaal van 2007 goed aan hé.

Unknown zei

@ caroline, ik denk dat hier een misverstand in het spel is, we moesten niet over de spoorweg maar liepen ernaast, gescheiden door een draad en de spoorwegberm lag nog een stuk hoger, dus van gevaar was geen sprake, maar het is wel schrikken als zulks een monster voorbijvliegt.

Unknown zei

@ pierre du coin, ja het tellertje doet eventjes overuren.

Anoniem zei

Ik heb die wandeling vorig jaar gemaakt. Het is wel plezant om zo eens naar Aalter te stappen vanuit Beernem. Dit jaar koos ik voor de Euraudax die in Assebroek vertrok.
Ik tracht er een Euraudax-jaartje van te maken. Maar natuurlijk met zeer veel vrije wandelingen hé.
Wandelgroetjes, Maaike.

Unknown zei

@ maaike, inderdaad een plezante wandeling, eens je snapt hoe de wandeling in elkaar steekt. Daar had ik eerst wel wat moeite mee, het systeem is nu eenmaal anders dan gewoonlijk. Ik heb nog geen Euraudax gedaan maar ben het dit jaar wel van plan. Nog veel wandelkilometers en genot. Freddy11.