27.9.06

Tik tik tik


Het gebeurde ons verleden week maandag in de namiddag zo rond 16:00 uur. Even een tussenstop gemaakt te Nieuwpoort-stad voor een natje en een droogje en nog eens een wandelingetje te maken. Nadien reden we naar Nieuwpoort-bad om daar nog eens een zeedijkje mee te pikken, het weer was goed dus waarom niet. Rond 16:00 uur wilden we terugrijden naar Koksijde en toen begon het ongelooflijke voorval dat zo komisch is dat ik het u niet kan achterhouden.
Als men Nieuwpoort-bad nadert vanuit de haven komt men op een rond punt met een vuurtorentje erop geïnstalleerd, ik draai rond deze hindernis om via het centrum naar Koksijde te tuffen en daar staat het verkeer stil. Ik heb zicht in de hoofdstraat en merk ongeveer een 400 meter verder de grote bouwput waar we enkel ogenblikken voordien voorbij kwamen, ik zie in de verte een betonmolen die in de drukke straat achteruit tracht te rijden om daar zijn lading uit te braken in de enorme put.
Op zich geen grote zaak maar toch zijn er een paar automobilisten achter me die aan het toeteren slaan, ik waande me direct in Italië, achter mij stond een Volkswagen kever met een bouwjaar van rond de Expo 58 denk ik maar ik zie geen bestuurder, toch komt ook daaruit een duidelijke tuutuut, daarachter een Citroën enz.
In de kever komt er plots een hoedje met een veertje tevoorschijn door het stuurwiel en aan dat hoedje hangt een hoofdje vast dat zeker de dubbele ouderdom van het autootje moet hebben gehad en verder moet er nog een armpje geweest zijn want ik zag een vuistje druk naar links wijzen. De bestuurder van de Citroën trachtte over de boordsteen van het rond punt de file te ontwijken maar dat voorwerp dat men door had neergepoot was van zo een degelijke hoogte dat die de poging in het niets deed verdwijnen.
Toen was er weer het vuistje naar links en stapte de bestuurder van de Citroën uit en met zijn vingernagel op mijn zijruit ging het van tiktiktik, een lange magere man van ongeveer 60 jaar kwam me zonder een woord te zeggen maar wel druk met de armen zwaaiend diets maken dat wanneer ik linksaf reed iedereen dan kon doorrijden, intussen ging achter me het vuistje nog altijd naar links maar ditmaal was er geen hoedje. Ik diende de nestor van antwoord op dezelfde woordloze wijze als hij en trachtte hem te tonen dat ik niet naar links moest want daar kwam ik van maar wel degelijk rechtdoor naar Koksijde wilde.
Daar kon de man echt niet mee leven en zwaaide druk met de armen terwijl hij terug naar zijn auto liep en nogmaals de hoogte van de boordsteen trachtte te overwinnen. Intussen had hij aan mijn rechterzijde hulp gekregen van een andere nestor die na zijn wafeltje of pannenkoek zo snel mogelijk naar huis wilde want de afleveringen op televisie over haat en nijd in bepaalde families dreigde aan zijn neus voorbij te gaan. Deze man was driftig doende met de rechterwijsvinger tegen zijn slaap aan het tikken om me aan het verstand te brengen dat ik rijp was voor het gesticht omdat ik niet linksaf wilde.
Intussen zag ik in de verte dat het betonmonster weg was en dat het verkeer stilaan voorruit kwam maar dat konden de achterliggers niet zien en nu was er weer het hoedje, met het hoofdje en het vuistje naar links. Ik moet wel zeggen dat ik inwendig gelachen heb met dit idiote gedoe, het was heerlijk om zien, het verkeer kwam op gang, we konden vertrekken, maar toch heb ik stiekem naar links gekeken naar de snoeten die me wel hadden kunnen doden. Hadden hun ogen kogels geweest dan had men in Nieuwpoort een zee van een bloedbad gezien. En toen keerde de rust weer. Dit komische scenario heeft niet langer dan 10 minuten geduurd maar er hebben flink wat harten overuren gemaakt in die tijd, daar ben ik zeker van. Met pensioen zijn is niet makkelijk, want je hebt geen tijd meer.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

O, wat heb ik een verschrikkelijke hekel aan zulke toestanden, dat toeteren en gesticuleren. Bloednerveus word ik ervan.
A propos, vriendelijk verzoek om het zeedijkje, dat je in Nieuwpoort-Bad hebt meegepikt, onmiddellijk terug te bezorgen.

Unknown zei

@ smiling cobra, ach ik heb er hartelijk om gelachen, hoe kwader zij werden hoe meer ik er moest om lachen, wat zijn 10 minuten in een mensenleven. Het stukje zeedijk is netjes afgeleverd bij de gemeente politie in mijn dorp maar ze wisten er geen raad mee, het staat nu te koop op e-Bay. Haast je.

Anoniem zei

schitterend verhaal ... en by the way, we hebben onlangs 14 dagen in Italië vertoefd én geen auto die op ons getoeterd heeft! Helaas ook geen vrouwen die naar mij keken!:)

Unknown zei

@ cursief huigje, Italië zonder getoeter lijkt me op België zonder frietkoten, volgende keer meer geluk bij de maama's.

Maxentia de Beauvais zei

Aan de kassa zijn het ook steeds zij die je voorbij willen. Rare jongens, die senioren.

Unknown zei

@ maxentia, dat is inderdaad zo, ik heb het vroeger ondervonden met mijn moeder zaliger waar ik een enorm respect voor had, wij waren verlegen in de winkel als we aan de kassa kwamen, zij duwde iedereen opzij en dat is bij zoveel nestors nog steeds hetzelfde. Als de feuilletons over haat en nijd beginnen moet iedereen wijken.