26.9.06

Olifanten in De Panne

Voor diegenen die niet het geluk hadden om de unieke tentoonstelling in De Panne in levende lijve te aanschouwen zullen zich ofwel moeten reppen want de beelden verdwijnen op 1 oktober van het strand, of kunnen zich tevreden stellen met de foto’s die ik onder zeer goede omstandigheden heb mogen maken, het weer was prachtig en er was toevallig weinig belangstelling op het moment van opname.
Even een woordje uitleg over de schepper van deze beelden.
Andries Botha geboren te Durban Zuid-Afrika 1952.
De beeldhouwer groeide op tijdens het apartheidsregime in Zuid-Afrika, zijn traditionele werk veranderde rond het begin van de jaren 1980 toen hij typische Zuid-Afrikaanse materialen begon te gebruiken Botha’s werk is een mix van Afrikaanse en Westerse elementen. De inhoud van zijn werk, hoe divers ook blijft steevast gedomineerd door de referentie aan zijn moederland en de zoektocht naar een eigen identiteit. Meer over de schepping van deze kunstwerken kan u vinden op http://www.2006beaufort.be/ .
Botha heeft samen met 9 houtkappers een groep levensgrote olifanten vorm gegeven met hout en metaal. De olifant is het meest majestueuze en representatieve dier van wat de Zuid-Afrikanen beschrijven als "The Big Five".
















































10 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb ze gezien, zelfs bij hoogtij, en ik bewaar er nog steeds een goede herinnering aan.

Unknown zei

Het zijn inderdaad unieke kunsstukken.

Anoniem zei

Prachtige foto's Freddy.

Unknown zei

@ buddha, bedankt maat, kan ook moeilijk anders onder deze prachtige omstandigheden.

Anoniem zei

Prachtig!

Unknown zei

@ bart, dat is het inderdaad.

Anoniem zei

Ik heb ze nog niet kunnen zien, maar ze zouden naar de zoo van Antwerpen verhuizen waar ze een vaste stek zouden krijgen heb ik vernomen, dus dan kan ik ze daar nog wel eens gaan bekijken.

Unknown zei

@ young crazy fool, hetgeen je vernomen hebt klopt, ze komen inderdaad naar de zoo van Antwerpen, eerst gaan ze naar Planckendael voor een groot onderhoud en in het voorjaar komen ze naar de zoo waar ze permanent zullen blijven, een geluk, ik heb een lidkaart voor de zoo, dus onbeperkt kijken.

Anoniem zei

Wouw! Dat is echt gaaf!
Die heb ik gezien op vakantie! Mijn vakantiegevoel komt echt even terug nu! Thanks!

Unknown zei

@ aefke, graag gedaan, het was er echt prachtig. Vanaf volgend voorjaar zijn ze blijvend te zien in de zoo van Antwerpen.