28.9.06

Een rondje Brugge.

Zoals velen reeds zullen weten is Brugge mijn lievelingsstad en ik zou durven zeggen de mooiste stad van de wereld, als je er rondwandelt kom je er de ganse wereld tegen, van Amerika tot Japan. ik hou niet per toeval van deze stad maar wel omdat mijn voorvaderen hier geboren en getogen zijn, van 1688 zijn de vondsten door mijn neef Etienne naarstig bij elkaar gezocht. Zo is ook mijn moeder zaliger geboren en gehuwd in Brugge, ze oefende er het kantklossen uit en ik wil jullie dan ook een rondje Brugge aanbieden in haar voetsporen.
Omdat we met de trein vanuit Blankenberge gekomen zijn, kwestie van geen parkeerplaats te moeten opsnorren vertrekken we vanuit het station langs de Vest om te belanden op het Zand, geheel vernieuwd met zijn fonteinen en ondergrondse parking. Van hier slaan we rechtsaf naar de Zuidzandstraat welke even verder overgaat in de Steenstraat, dit is zeker de drukste winkelstraat van Brugge. Aan de linkerzijde vinden we even verder de Kemelstraat, meer een steegje en wilden we iets gaan drinken in "De Brugse Beer" een kroegje van de jaren stilletjes waar ze zoveel verschillende bieren hebben dat je het jezelf niet kan voorstellen, de deur was dicht en een plaatje vermelde "gesloten op dinsdag en woensdag", pech dus want het was dinsdag. We keren op onze stappen terug naar de Steenstraat en gaan het Simon Stevinsplein voorbij (hier komen we later terug) om even later op de grote markt te belanden met het Provinciaal hof en belfort. We trekken verder rechts naast het stadhuis via de Breidelstraat om op de Burg te belanden met in de rechterhoek van het plein de Heilige Bloedkapel welke men op vrijdag het beste kan bezoeken, dan is de kapel met kelder geopend.
We vervolgen langs de Blinde Ezelstraat om op de Vismarkt te belanden. We gaan even rechtsaf om aan te komen op het Huidevettersplein, een schilderijtje waard en komen dan op de Rozenhoedkaai, zonder twijfel het mooiste en meest gefotografeerde plaatsje van Brugge.
We lopen rechtdoor en belanden zo op De Dijver waar we het overbekende "Hotel Orangerie" terug vinden, iets voor dikker gevulde geldbeugels, maar het bekijken waard. Men zal al gemerkt hebben op de foto's dat het soms bewolkt is, er is namelijk 2 jaar verschil tussen sommige foto's. We gaan rechtdoor en wandelen langs het "Gruuthuse" museum dat we 2 jaar geleden bezochten en is een echte aanrader. Op de hoek van het Guido Gezelleplein vinden we het " 'T Schrijverke" taverne restaurant, het is middag en de ideale plaats voor een heerlijk hapje met zicht vanaf het terras op de enorme O.L.Vrouw kerk.
Na de verpozing vervolgen we via de Mariastraat en de Walstraat om op het het Walplein te belanden, hier op de venster van het restaurant op de hoek hangt een plaatje met de volgende tekst "Aspe was hier", wij niet want het was ook sluitingsdag. Dan maar verder langs de Wijngaardstraat en het Wijngaardplein om te belanden aan het prachtige "Begijnhof" uit 1767. Op het plein is het een komen en gaan van de koetsen die u een geleide toer door Brugge verschaffen met een woordje uitleg, ook kunnen de paarden hier even rusten en een zakje haver ledigen wanneer er geen klanten zijn, hetgeen niet vaak gebeurd.
We stappen het begijnhof binnen waar een plaatje op het grasperk er ons op attent maakt in vier talen dat men hier de stilte hoeft te bewaren, hetgeen we dan ook doen. Enkele meter verder zijn mensen van de stadsdienst met een buldozer de stenen op een vrachtwagen aan het laden, stilte, nou ja als het mogelijk is natuurlijk. Met of zonder werken, het is en blijft een uniek zicht. Aan de achterzijde verlaten we het begijnhof om te belanden aan het zo gekende "Minnewater", de verhalen zal je stilaan ook al wel kennen. We volgen nu de Begijnevest over de ganse lengte langs zijn rustige wandelweg en mooie beplanting om op het einde rechts te gaan en terug in de stad te belanden. We slenteren door de Oudmeers met een huisje genaamd "Malpertusje", prachtig om zien, verder gaan we naar de Goezeputstraat en de Pijperstraat naar de Mariastraat. We belanden nu terug op de Simon Stevinsplein om hier de bekendste praline en chocoladewinkel van gans Brugge te vinden, geheel de wereld komt hier de unieke lekkernijen inkopen. Vermits de eigenaar en chocolatier die hier de plak zwaait dezelfde familienaam draagt kunnen we zeker niet nalaten om eens binnen te wippen voor een familiepraatje, waar men vanuit de winkelruimte recht in de ruimte kijkt waar al deze lekkernijen en kunstwerken in chocolade het levenslicht zien, dit moet je geproefd hebben, het uitstalraam op zichzelf is al een kunstwerk, meer over deze chocoladetempel kan je vinden op www.thechocolateline.be . Zeker eens langslopen. Na het afscheid via de Steenstraat terug naar het Zand waar we recht oversteken om onze weg te vervolgen door de Bouveriestraat. Hier woonde ooit in een Godshuisje uit 1380 mijn dooppeter zaliger welke overleden is tijdens mijn legerdienst in 1970. Een koppel naar mijn hart. En zo gaan we linksaf om terug aan het centraal station te belanden.
Ik hoor u denken "die moet stadsgids worden", wie weet, ooit ?. Doen is het enige wat ik kan zeggen.

Wat is Brugge zonder zwanen
















Koetsen op het Wijngaardplein

















De poort van het begijnhof

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Brugge is oltied schoane! Je foto's mogen er nog maar eens wezen!
Toch even een kleine correctie:
Het is niet De Burcht, maar De Burg en daar vind je niet het Provinciehuis, maar het stadhuis. Het Provinciehuis vind je in het Boeverbos en het Provinciaal Hof vind je op de Markt.

Unknown zei

@ smiling cobra, oeps, foutje, zal de aanpassing maken maar de server is weer op wandel momenteel.

Sofie zei

Ik denk dat ik dringend eens een bezoekje aan Brugge moet brengen. Moet van in de kindertijd met een uitstapje van school geleden zijn.

Unknown zei

@ sofie, ondanks mijn foutjes wil graag optreden als familiegids, al zou sc de ideale gids zijn, maar ik zou er graag bij zijn zo kan ik ook nog iets leren. Al doende leert men.

Anoniem zei

Helemaal mee eens, Brugge is een wonderschone stad! En ik ben dan ook blij (en ook wel een beetje trots) van er te wonen.

Unknown zei

@ dramoghe, u mag zichzelf een gelukkig mens noemen als inwoner van Brugge, maar ik voel me toch ook een beetje Bruggeling door het stamboomverleden en de door nog zijnde familiebanden.

Unknown zei

@ weathercam Brugge, hartelijk dank voor de informatie.