10.3.09

De Lieve.

Tijdens mijn wandeling te Evergem, zaterdag 7 maart ontdekte ik “De Lieve”. Het was al van tijdens mijn schooljaren geleden dat ik er nog iets van gehoord had en nu liep ik te Belzele er dan uiteindelijk eens langs, enkel jammer dat de nevelslierten de grote spelbreker was, maar ik heb er zeker geen spijt van. Verder heb ik een informatie gevonden met de volgende tekst.


De Lieve.
De Lieve of ’t Liefke is lange tijd voor Gent van economisch belang geweest. In de 12de eeuw zocht Gent een snelle uitweg om zijn handelsbetrekkingen, onder meer met Engeland voor wol, te kunnen uitbreiden. De stad Gent begon in 1251 met het graven van de Lieve vanaf de Leie aan het Gravensteen tot aan het Zwin, dat toen tot in Damme kwam. De werken eindigden in 1269. Het kanaal was in totaal 45 km lang.
Door de verzanding van het Zwin verloor het kanaaltje zijn nut. In 1547 werd onder Keizer Karel het kanaal Gent – Terneuzen gegraven. Dit betekende de definitieve doodsteek voor de Lieve. Vandaag is de Lieve tussen Evergem, Belzele en Zomergem vooral bekend vanwege haar idyllische oevers en mooie fietspaden.
Ikzelf vond het fietspad uitstekend geschikt om te bewandelen, en nog zeer rustig ook, al had de mist daar misschien ook iets mee te maken.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo,
Die streek is ons natuurlijk niet onbekend, we zijn er geboren en getogen en dat maakt dat we de Lieve nog kennen van toen er kon gevist worden. Nu is dat helaas verleden tijd, jammer eigenlijk.
Zo te zien hebben we elkaar gemist, zowel in Puurs als in Lokeren, maar ooit lukt het wel eens om elkaar te ontmoeten.

Unknown zei

@ kathy & joris, enkel bomen komen elkaar onderweg niet tegen, dus moet het zeker lukken.