20.3.09

Bavotocht te Zellik (50 km).

Zaterdag 14 maart vertrok ik vanuit de gemeentelijke feestzaal op de Noorderlaan te Zellik voor een wandeling van 50 kilometer door het heuvelachtige Pajottenland en het weer was mooi. Het was klokslag 7:00 als ik vertrok na mijn inschrijving, 2 straten verder en we zaten al in de natuur, nog even door het grote industrieterrein naast de autostrade, dan erover en we zaten in de prachtige natuur die eigen is aan deze streek en dit was zo voor de rest van de dag.
We kwamen in Groot Bijgaarden en de splitsingen volgden elkaar snel op. In de richting van Dilbeek waren we dan nog alleen met de 42 en 50 km op hetzelfde traject. Na 6,6 km was onze eerste rust dan in Dilbeek, een 10 tal minuten rust met een soepje en op weg voor een lus van 9,4 km die ons heuvel op en af in Sint-Martens-Bodegem bracht, hier was de 2de controlepost in “Jeugdcentrum Castelhof”, ook hier 10 minuten voor een boterhammetje en dan terug op weg voor een lus van 10 km naar Schepdaal.
Na enkele nijdige klimmetjes en wat slijkerige wegen kwamen aan onze 3de controle en dan was het al uit met het schone weer en alles was dichtgetrokken, nevelig en grijs. In het cafetaria van de plaatselijke sporthal at ik nog een boterham met een drankje en terug verder.
Nu een stuk van 7 km voor de voeten en stilaan begon er een miezerige regen te vallen en was er ook meer wind, altijd minder leuk voor zo een lange wandeling, het was intussen 11:45 uur geworden en we klommen en daalden zo terug naar Sint-Martens-Bodegem in dezelfde controle als daarvoor, nu een soepje en terug verder.
Intussen was het weer even droog, en nu een kortere lus van 5 km op weg naar Dilbeek in de controle waar we de eerste maal gestopt waren, een tiental minuutjes rusten en even bijpraten met bekende wandelaars en dan verder. Het was nu toch menselijk aan het miezeren als we aan een stuk begonnen van 6 km.
Door de regen was het op de hellingen nu schuiven en glibberen, een goede oefening in het recht blijven, vanaf hier was het door de regen dan ook jammer genoeg gedaan met foto’s nemen. De laatste controle was ergens in een café, de juiste plaatsnaam weet ik niet, het was er overvol, warm en vochtig, dus afstempelen en onmiddellijk terug naar buiten voor een laatste stuk van 5 km terug naar Zellik.
Ik had maar enkele minuten in het café geweest en intussen was het gelukkig gestopt met regenen, nu nog een heel eind door het industrieterrein waar geen einde leek aan te komen, dan nog even wat huisjes kijken in Zellik om dan uiteindelijk terug aan de zaal te komen waar ik vanmorgen was vertrokken, het was intussen juist 16:00 uur, het waren uiteindelijk 52 km gebleken op de GPS.
Ik had hiervoor 9:00 uur onderweg geweest, waarvan ik er 8 had gestapt en 1 uur had gerust. Net als verleden jaar was het weer een mooie tocht geweest met een goede mogelijkheid om te parkeren aan de ruime startzaal en goede controleposten met een goede bediening. Tot volgend jaar.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Toch 6,5 / u gemiddeld ... enfin, buitn de statistieken, moest ik om 7u vertrekken, mij zou je tegen 18u kunnen verwachten ... enkel regen doet doorstappen bij mij. Desalniettemin hopen we dat je bij dat hoge tempo ook nog eens kan genieten intussen. Misschien zit dat wel deels in die 1u rust ( terwijl de GPS even niet opneemt ? ). In ieder geval, doorgaan zo Freddy. Wij liepen gisteren zoals bekend bijna dezelfden afstand in 9u45, doch veel plezier had ik daar niet aan. Parcours speelt dan ook hoog in het koppeke, doch evenzeer de 'vrijheid' om - minstens bijwijlen - zelf je tempo à la minute te kunnen bepalen.

Groetjes !

Unknown zei

@ kim, ik stop de looptijd van de GPS als ik niet wandel, dus ik heb werkelijk maar 8 uur en 7 minuten gastapt.