4.3.09

20ste Bibbertocht te Varsenare.

Zaterdag 28 februari ging ik 31 km stappen in het West Vlaamse Varsenare, geklemd tussen Brugge en Jabbeke, mooi weer met een zonnetje en wat wolkjes als ik inschrijf in de Sporthal waar zitplaats genoeg is, nog een boterhammetje met een koffie en ik ga op weg. Even door het dorp en dan komt al de splitsing waar de 21 en 30 de andere afstanden achterlaten. Ik stap even richting Jabbeke door een stuk bos, wat later kom ik tussen de velden, een echte natuurwandeling, het enige dat ik hier kan horen zijn de vogels en mijn eigen voetstappen, heerlijk is dat.
Aan het kanaal gaan we rechtsaf tot aan de jachthaven waar we het kanaal verlaten, even verder een stukje heen en weer naast de spoorweg en dan zigzag naar onze eerste controlepost na 8,8 km op een hoeve, plaats genoeg, ik drink mijn gratis cola en praat hier even met Wim19700718 en ga dan verder voor een stuk van 7,6 km.
We gaan onmiddellijk terug het bos in en gaan dan verder door de velden waar we een kasteel bemerken, jammer is het vrij goed weggestoken tussen de struiken, we komen dan in het Domein Beisbroek en verder door is er een sterrenwacht met de typische ronde koepel, nog wat links en rechts en we komen in de sportzaal van een schooltje waar onze 2de controlepost is. Ik eet hier een heel lekker (en heet) soepje met een broodje en stap dan verder, de 31 km maakt hier een lus van 9,3 km (10,5 in werkelijkheid, maar we zien niet op een metertje meer).
Ik heb op dit stuk amper 3 mensen tegengekomen die ook dezelfde afstand deden, jammer voor de anderen want het was zeker de moeite waard om te lopen. Ik steek de autostrade over en verdwijn terug tussen de velden waar ik in Snellegem aankom, het is hier heel rustig en niets beweegt, na een heel stuk bos gaan we onderdoor de autostrade en komen terug aan in Domein Beisbroek waar we dan terug aan de controlepost zijn.
Ik neem even tijd om wat te eten en dan is er nog een stukje van 5,2 km te doen, hier gaan we nu even huisjes kijken en straatje in en uit komen we terug in Varsenare waar we nog een kasteel zien in de verte en dan zijn we terug in de sporthal na een dikke 32 km. Ik begroet hier nog even Linda en Ronny, laat mijn boekje afstempelen en dan terug naar Schelle, een pracht van een wandeling, de verre verplaatsing van 115 km meer dan waard.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Het is altijd leuk om iets verder te gaan stappen dan je normale tochten. Ik krijg dan altijd zo een vakantiegevoel.

Unknown zei

@ ambigirl, en zeker als je richting kust gaat.

Anoniem zei

Leuk hé om weer eens een medeblogger tegen te komen. Vorig jaar heb ik Wim ook eens gezien en een babbeltje mee gemaakt. Varsenare is niet zo ver weg van mij, maar ik was er helaas niet bij. Ik heb ze enkele jaren geleden al eens gestapt en vond het ook mooi.

Unknown zei

@ maaike, het is altijd prettig om mensen te ontmoeten.