16.11.06

Scampi op de wijze van Freddy.


De tijd van de tomaten ligt reeds een tijdje achter ons dus geen ketchup deze keer, anders draait Google me de nek om. je kan je het niet voorstellen hoeveel keer er naar dat onderwerp gezocht is, zelfs nog tot enkel dagen geleden, mijn tellertje deed overuren. Het is kouder buiten (of zou dat normaal moeten zijn) dus is het tijd voor iets hartigs, en al zeg ik het zelf, dit heeft me bijzonder goed gesmaakt. Al is het een gerecht dat ik uit de losse mouw heb getoverd, het was lekker, dus proberen maar.

Scampi op de wijze van Freddy:


Hoofdgerecht voor 4 personen.

Ingrediënten:
1 kg scampi, 500 gr champignons, 2 sjalot, 10 tenen knoflook, 2 eetlepel curry poeder, 6 eetlepels fijne bloem, 1 liter water, 4 eetlepels goede olijfolie, 2 bouillonblokjes.

Bereiding:
Laat de scampi ontdooien en pel ze, gooi de harnassen niet weg, deze zullen dienen als basis voor de saus. Snijdt de rug van de scampi in de lengte in en verwijder het donkere darmkanaal.
Verwarm 2 eetlepels olijfolie in een pot op een hoog vuur en voeg hierbij de harnassen en laat ze al roerend kleuren, giet hierbij het water en laat gedurende een 10 tal minuten lichtjes pruttelen, giet dan door een fijne zeef en druk al het vocht eruit.
Pel ondertussen de sjalotjes en snipper ze fijn, pel de knoflooktenen en snij in plakjes. Verwarm in een ruime pot de overgebleven olijfolie en voeg de plakjes knoflook toe en laat al roerend even stoven tot de smaak in de olijfolie zit, voeg dan de sjalotsnippers toe en laat al roerend glazig worden.
Voeg dan de scampi toe tot ze beginnen te kleuren, strooi de curry poeder erover en roer om, vervolgens de bloem toevoegen, meng alles goed en laat even doorwarmen om de bloemsmaak weg te nemen. Overgiet met de bouillon van de harnassen en voeg de bouillonblokjes toe, laat even opkoken en laat zo ongeveer een 10 tal minuutjes garen.
Snij ondertussen de champignons in plakjes en stoof ze even aan, voeg ze op het laatste moment bij de scampi, warm alles nog eens goed door en maak de saus indien nodig op dikte volgens uw wens. Dien onmiddellijk op in warme borden met Basmatirijst.
Smakelijk eten.

12 opmerkingen:

Anoniem zei

Ziet er erg lekker uit, maar als jij dat op je eentje hebt opgegeten dan moet je wel heel grote honger hebben gehad.

Voor hoeveel personen is dit gerecht?

Unknown zei

@ xixarro, zoals in het bericht staat is het een gerecht voor 4 personen. Geen nood ik had helpers, anders had ik nu een buik van hier tot ginder.

Guy (= Gwy) zei

Hoi, de scampis komen zo te lezen uit de diepvries. Waar ben je de champignons gaan plukken?

Unknown zei

@ wid, de scampi komen inderdaad uit de diepvries (het meervoud is en blijft scampi en niet scampis) vermits ze niet voorkomen in onze wateren, omdat ik geen risico wil lopen komen de champignons gewoon uit het winkelrek zoals de meeste van ons doen veronderstel ik.

Sana follia zei

Helper, helpers! Ik heb eens mogen kijken naar de diepvries exemplaren ja. Een teentje knoflook meer of minder kon weer geen kwaad zo te zien. Allez, k ben content dat het gesmaakt heeft. De volgende keer zal ik in de namiddag komishkes gaan doen dan kan ik proeven ;.)

Anoniem zei

Tien tenen knoflook én currypoeder. Dat overleef ik niet, denk ik. Maar het is wel leuk dat je zo aan het experimenteren gaat met eten.

Unknown zei

@ katjesnest, knoflook is gezond, en ziet ge nu dat rap zijn niet altijd wint !

Unknown zei

@ dwangbuis, lekker man, uitermate lekker, als je de knoflook van in het begin toevoegt gaat er veel smaak uit, dus proberen.

Anoniem zei

Merci voor het recept Freddy!!

Achtereen ga ik terug ketchup maken met enkele aanpassingen.

Unknown zei

@ buddha, graag gedaan en veel geluk met de ketchup, laat iets weten wat je gedaan hebt en hoe het resultaat is, dank bij voorbaat.

Anoniem zei

Mmmm klinkt overheerlijk!

Unknown zei

@ comicsken, dat is het ook.