26.7.06

Hoe maak je ketchup













Op vraag van alcyon http://my.opera.com/Alcyon/blog/ hoe ik mijn ketchup maak, en een andere hobby van mij koken is ga ik hier graag op in, men heeft hiervoor nodig:

600 gr ui, 300 gr suiker, 2,5 kilo tomaten, 4 stuks kruidnagel, 3 stuks rode paprika, 5 teentjes knoflook, 2 laurierblaadjes, 4 dcl dragon azijn, naar smaak zwarte peper en zout.

Voorbereiding:
Spoel de tomaten in ruim kokend water, verwijder het vel, halveer ze en neem de kernen, het zaad en het vocht weg, snij het vruchtvlees in stukken. Snij de steelaanzet uit de paprika's, halveer ze en neem de kernen, het zaad en zaadlijsten weg, snij de paprika's in stukjes, snipper de ui en de knoflook fijn.

Bereiding:
Breng de azijn in een wijde pan aan de kook, voeg de suiker toe en laat al roerend aan de kook komen, blijf roeren tot de suiker is opgelost en laat alles 3 minuten zachtjes koken. Voeg de tomaten, paprika, uien, knoflook, verkruimelde laurierblaadjes, kruidnagel, peper en zout (ca. 1 theelepel) toe.
Schep alles goed om en wacht tot alles aan de kook is gekomen, temper de warmtebron en laat alles zachtjes doorkoken zonder deksel, door het indampen zal er 3/4 deel van de oorspronkelijke hoeveelheid overblijven. Indien te waterig nog wat langer laten inkoken.
Stort de gehele inhoud van de pan in een food processor en mix alles tot een gladde saus, breng het geheel terug aan de kook, proef het en kruid opnieuw indien nodig naar eigen smaak.
Spoel zorgvuldig schoongemaakte potjes of flessen om met kokend water en vul ze met de ketchup, sluit alles luchtdicht af door ze omgekeerd te bewaren op een droge, koele en donkere plaats, een kelder is ideaal. Na 3 weken smaakt de ketchup al bijzonder goed maar ik heb nooit zo lang gewacht. Je kan hem bijzonder lang bewaren onder deze voorwaarden.
Ik zou zeggen, zeker proberen en laat het jullie smaken.


18 opmerkingen:

Anoniem zei

Wreed bedankt! Ik ga dat zeker eens proberen!
(Kan je dragonazijn in de winkel vinden? Nog nooit van gehoord)

Unknown zei

@ alcyon, graag gedaan, die azijn kan je in iedere supermarkt kopen, de kruiden zitten nog altijd in de fles, zo kan je het goed herkennen.

Anoniem zei

Als dochter van kan ik alleen maar beamen dat de ketchup heerlijk smaakt. Nee, ik heb niks nodig maar de waarheid mag gezegd, vader kan niet alleen goed wandelen en fotokes maken, maar van koken daar kent hij ook bijna alles van. ps vader de tomaten zijn bijna rijp, ik de tomaten en gij de ketchup??? hint hint. Heb ook nog wat verse ui, dragon en laurier in de tuin zulle ;.)

Unknown zei

@ anonymous (kathy), ik veronderstel dat een verstaander maar één woord nodig heeft zeker hé.

Anoniem zei

Bedankt voor het recept. Dit ga ik een van de komende dagen/weken zelf eens uitproberen se.

Anoniem zei

Dank je wel voor het recept.
Ik ben ook een beetje een keukenpiet en zal het in alle geval proberen.
Nog even een vraagje:
waar je schrijft "laat alles zachtjes doorkoken zonder deksel ... " Hoe lang moet je dat laten doorkoken?

Unknown zei

@smiling cobra, de tijd van dat zachtjes doorkoken hangt af van de gewenste dikte die je wil bereiken, je kan na het mixen nog altijd langer inkoken indien je het te lopend vindt.

Unknown zei

@ young crazy fool, veel lekker geluk.

Anoniem zei

Bedankt voor het recept Freddy! Dit ga ik zeker eens proberen. En zal erover bloggen als het zover is.

Unknown zei

@ buddha, graag gedaan nu hoop ik alleen maar dat het goed meevalt, mond aan mond reclame of in dit geval, blog aan blog reclame is nog altijd het beste.

Anoniem zei

@ Freddy11: Dat zal wel hé. Seffens na het werk bestorm ik de GB voor de nodige ingrediënten.

Ik verschiet er wel van dat het zo lang (in de kelder) want er zitten tenslotte geen bewaarmiddelen in.

Unknown zei

@ buddha, het bewaren is geen probleem zolang je de ketchup goed heet in propere bokalen doet, goed afsluit en onmiddellijk onderste boven laat afkoelen, op die manier trek je vacuum en kan er geen lucht in, daar zorgt moeder natuur voor de rest, ik heb er nog staan van over 2 jaar.

Anoniem zei

Vandaag, maandag 31/07, komt trouwens op Radio 1 in het programma "Naast de kwestie" de vraag aan bod wat het gezondste is: warme tomatensaus, ketchup of rauwe tomaten...

Unknown zei

@ alcyon, hebt u enige informatie wat betreft het uur van uitzending, ik vrees dat ik een beetje te laat zal zijn.

Anoniem zei

'Naast de kwestie' is elke dag van 11 tot 13u dacht ik. Maar op de website van Radio 1 (www.radio1.be) kan je de afleveringen naderhand nog altijd beluisteren.

Unknown zei

@alcyon, bedankt voor de tip maar ik vrees dat hun ketchup na al wel op zal zijn.

Anoniem zei

Kan ik dit zonder suiker maken? Bijvoorbeeld met rozijnen?

Unknown zei

@ Anoniem, ik veronderstel dat dit wel zal kunnen, het zijn dan de natuurlijke suikers, maar zelf heb ik het nog niet geprobeerd.