24.7.06

Bijna een thuiswedstrijd.


Het was een heel ander weertje nu vrijdag 21 juli 2006 in Ruisbroek (Puurs) dan toen op die stormachtige 13 januari 1976, wanneer op die trieste morgen de dijk van de Rupel het begaf door de te grote waterdruk. Het resultaat was dat het grootste gedeelte van de gemeente kwam blank te staan, ongeveer 800 gezinnen werden getroffen, op sommige plaatsen stond het water 4,5 meter hoog. Zelfs de toenmalige Koning Boudewijn getrooste zich de moeite om zich van de troosteloze toestand te komen vergewissen en wie herinnert zich niet meer de beelden op het televisie nieuws waarin hij danig op de korrel werd genomen, het zal dan misschien toch en beetje hebben geholpen want een tijd later kwam men dan op de proppen met een plan om alle dijken te verhogen, men noemde dit het "Sigmaplan". Tot hiertoe heeft het dan toch al zijn nut bewezen.
Ongeveer een 12 kilometer van Schelle verwijderd kwamen we hier de herinneringswandeling maken van deze trieste gebeurtenis, alleen was het nu ongeveer een kleine 28 graden, maar bij het begin kwamen we langs enkele vijvers met mooie waterlelies die wegens het vroege uur hun jas nog dicht hadden, langs het landelijke Ruisbroek kwamen we voor de eerste maal aan de controlepost, Ludo en Danny hadden oren naar een drankje en dat was bij deze temperatuur wel nodig want de thermometer bleef maar stijgen. Van Ruisbroek ging het naar Puurs, inderdaad van Aspuurge, daar verder door het Puurs bos met nog een echt kapelletje en dan nog wel van de Heilige Bernardus. Na nog een controlepost terug in Ruisbroek en ditmaal langs de gekende weg, A 12 ging het richting Boom waar een controlepost was ingericht in de club van de kleiduifschutters waar het prettig toeven was onder de bomen. Verder wandelend ging het terug langs het museum van de overstroming naar de start waar reeds vele clubgenoten, ongeveer een 20 tal, konden genieten van een welgekomen natje. Onze 21 kilometer zaten erop. Morgen zaterdag ga ik wandelen in Opwijk, dat verslag lezen we binnenkort. Onze bijna thuiswedstrijd was gespeeld en de deelnemers waren gewonnen.















Tafeltje rond, tweede van links onze clubvoorzitter André.

14 opmerkingen:

Anoniem zei

... waterlelies die vanwege het vroege uur hun jas nog dichthadden ... Dat vind ik zo'n poëtische zin dat ik hem genoteerd heb en ooit weleens zal lenen.
Als ik zo de foto's bekijk, zitten jullie wel heel vaak aan tafeltjes in drankgelegenheden, of beeld ik me dat in. LOL

Anoniem zei

Bedankt voor het stukje geschiedenis Freddy.

Unknown zei

Mijn moeder zij altijd "je moet het nuttige aan het aangename koppelen", zij was een heel wijze vrouw, dus doe ik wat me geleerd is en zeker bij zulks dorstig weer.

Unknown zei

@ buddha, graag gedaan, alleen spijtig dat zulke dingen nu eenmaal gebeuren, zelfs de laatste tijd veel te vaak.

Anoniem zei

Ben je op je tochten nog geen hijgende en zwetende Koen Fillet tegengekomen?
(presentator van Radio1, die in het Rupelse traint voor de marathon van New York:
http://koenfillet.blogspot.com/ )

Unknown zei

@ alcyon, neen dank u, moet dat echt, er lopen hier in de Rupelstreek al genoeg rare kwieten rond en deze Koen hoort dan nog maar half ook.

Cursief Huigje zei

Per toeval op je weblog terechtgekomen. Boeiend geschreven, leuke lay-out.

Anoniem zei

Ha, die freddy! Nu heb ik toch een lachstuip gekregen van je laatste commentaar. Misschien is die Koen Fillet wel een vriend of een familielid van Alcyon. Hahaha! Moest ik daar komen aandraven, dan zou je mij waarschijnlijk ook een rare kwieten vinden, maar ik hoor gelukkig nog goed.

Unknown zei

@ bart huyghe, met zulke opmerkingen is het de moeite waard om door te zetten, hartelijk dank en veel succes met uw blog.

Unknown zei

@ smiling cobra, zo is je dag dan toch nog goed, ach relativeren in het leven is een must, ik ben er zeker van dat hij heel veel goede kanten heeft. Ik wens hem veel geluk in de Big Apple, hij zal het kunnen gebruiken, het kan daar ongemeen heet zijn, maar ja hier ook hé.

Anoniem zei

Ik vind het een heerlijke uitdrukking: rare kwieten. Ik heb ze in heel lang niet meer gehoord, maar ik ben vast van plan om ze weer in gebruik te nemen.
Het maakt inderdaad mijn dag goed en je hebt gelijk: wie niet kan relativeren, moet in bed blijven liggen en vooral geen blogs lezen.

Unknown zei

@ smiling cobra, in bed blijven liggen ok, maar niet op de rand want als je eruit bolt vliegt de wereld tegen je kop hahahaha.

Anoniem zei

Wees gerust, Koen Fillet is vriend noch familielid, maar ik hoor hem wel graag bezig op de radio...

Unknown zei

@alcyon, ik kan moeilijk zeggen dat ik ongerust was maar het helpt toch, was juist bezig het recept te schrijven, smakelijk.