9.5.07

Hoera, het is een drieling !!!!


Neen, neen, niet wat jullie denken, dit gaat wel over een drieling maar we gaan het wel bij de diertjes houden, jullie moeten nu ook niet overdrijven nietwaar.
Het begon allemaal deze voormiddag toen ik op de koeltoren in Drogenbos een man met een buidel naar boven zag klauteren, jawadde, mij zouden ze er niet opkrijgen, ik heb al hoogtevrees als ik dikke sokken draag. Dat ding is 105 meter hoog, dus mij niet gezien, onderweg zijn er verschillende platformen gemaakt waarop men even op adem kan komen, zo’n klim doe je toch maar lekker niet in één beurt, dus die man deed het ook rustig aan.
Op het voorlaatste platform, op een hoogte van ongeveer 90 meter boven de aardkloot staat daar een houten bak geplaatst en dit is reeds vele jaren de huisvesting van een koppel slechtvalken. Deze dieren houden van zulks een hoge behuizing, ze zitten er veilig en hebben er een goed uitzicht op alles en nog wat, en als er iets voorbij hun tafel vliegt is deze meteen opgediend.
Ze hebben op het menu een voorliefde voor duif en eend, niet van het minste natuurlijk, sterk voedsel moet ik toegeven. Ze hebben een ongelooflijk goed zicht en zijn de snelste jagers ter wereld, ze storten zich in duikvlucht met een snelheid van 300 km/h op hun slachtoffer dat hiermee onmiddellijk wordt gedood. Simpel en snel.
Toen de man bij het nest aankwam was dat een kabaal van jewelste daarboven, de ouders deden verwoede pogingen om het nest te verdedigen maar bleven toch een eindje van de man weg, gekrijs alom. De bedoeling is om te weten of er jong zijn op het nest en zo ja, het aantal, gewicht en geslacht vast te stellen.
Na een half uurtje kwam de man terug beneden en kon ik uit eerste bron vernemen hoe het gesteld was met onze beschermelingen, want onze firma doet er alles aan om deze dieren te kunnen huisvesten en te beschermen. En ja, goed geraden, het was een drieling, twee mannetjes en één vrouwtje, ze zaten goed in het vet zij hij, ze wogen ongeveer rond de 900 gram. Als je weet dat een volwassen mannetje evenveel gewicht heeft, dus 900 gram, dan zijn dat kloeke beestjes. Een volwassen vrouwtje kan tot 30 % meer wegen dan haar partner, nou moe, moet er nog zand zijn.
Je kan wel denken dat ze goed gevoederd worden, alle dagen een duifje op Brusselse wijze en als tussendoortje een canard, laat maar komen Grietje.
De man liet zijn handen zien en hij was er niet zonder kleerscheuren vanaf gekomen, die kereltjes hadden zich niet laten doen, ja, met zulke wapens als hun bek en klauwen. Hij wist te zeggen dat ze een vijftal weken oud waren en dus volgende week al konden uitvliegen, "ik was juist op tijd" verklaarde hij.
Toen ik vroeg waarom hij geen handschoenen droeg verklaarde hij, " dan heb ik geen gevoel in mijn handen en knijp ik ze misschien naar de eeuwige jachtvelden". Hij vertelde dat hij ervandoor moest want hij moest nog naar de VRT toren, en dan naar de Sint Goedele kathedraal en dan nog naar de Sint Michiels kathedraal, want daar huisden ook al vele jaren van deze jagers en met veel succes.
Bij ons is het reeds het tweede jaar op rij dat er 3 jongen zijn, slecht nieuws voor de wilde duiven in de omtrek dus. Maar dat zal de slechtvalken duivenworst wezen. Na een half uurtje was de rust in het huishouden terug gekeerd en was alles terug rustig. Geen gekrijs meer en iedereen kon terug zijn ding doen, mooi toch, de natuur.

6 opmerkingen:

Sana follia zei

Met al die wind zou t ge mij daar ni opkrijgen, allez anders ook ni zulle. Hopelijk staat de drieling een mooie toekomst te wachten.

Anoniem zei

@ katjesnest, nog een beetje en ze vliegen letterlijk en figuurlijk, buiten.

Anoniem zei

Ik vind deze bezorgdheid voor de natuur en alles wat erin leeft hartverwarmend. Er is nog hoop.

Unknown zei

@ smiling cobra, intussen heb ik vernomen dat op de koeltoren in Vilvoorde ook 3 jongen zitten.

pierre du coin zei

Gelukkig kunnen de "roofvogels" zich toch weer wat aanpassen aan ons verstedelijkt landje.

Unknown zei

@ pierre du coin, we mogen hier wel zeggen dat ze goed hun best doen.