10.10.06

En op en neer.


Zondag 08-10-2006 was de dag van de waarheid voor vele politiekers en dus moesten we eerst onze zo geliefde burgerplicht vervullen met het opvullen van vakjes en het gelukkig of ongelukkig maken van menige zakkenvullers allerhande. Eens deze flauwe grap achter de rug konden we gaan denken aan meer belangrijke dingen des levens.
Deze keer ging de wandeling door in Tervuren, een gemeente gelegen in de prachtige groene gordel rondom de hoofdstad Brussel. Tervuren is een gemeente met ruim 20.500 inwoners en door iedereen wel gekend door het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika, wie heeft het als kind niet bezocht met een schoolreis, met aan het museum het unieke vijverpark, het vroegere jachtgebied van de Hertogen van Brabant. Deze vijvers vormen de bron van het riviertje de "Voer" waaraan Tervuren zijn naam te danken heeft, door woordspelingen is dat verlopen naar Tervuren. Aan het einde van de Tervurenlaan waar we na het vertrek uit de inschrijving langskwamen ligt een unieke fontein van figuurtjes met een muziekinstrument en komen we aan het Koloniënpaleis waar het eerste museum was gevestigd, toen het te klein werd gaf Koning Leopold II in 1904 opdracht om het huidige museum te bouwen welk was voltooid in 1910.
Het prachtige Arboretum welke gekoppeld is aan het museum werd door dezelfde Koning aangelegd en is ongeveer een 100 ha groot en gaat als dusdanig over in het Zoniënwoud. Na 1,5 kilometer verlaten we de Tervurenlaan en gaan naast het Koloniënpaleis om aan het huidige museum langs te lopen waarvan de koepel volledig in de steigers staat, de tand des tijds heeft ook hier zijn werk van gemaakt en komen zo in het Arboretum om langs de vijvers te wandelen en aan de overkant terug in het bos te belanden. Hier hoor je alleen het geluid van 2 soorten vogels, van de eerste soort is het gezang een streling voor het oor, de tweede soort is een slag groter en komt ongeveer om de 3 à 4 minuten de rust verstoren door hun bulderende motoren nadat ze Zaventem verlieten. Terug uit het bos gaan we richting Duisburg en hier voel je hoe de wandeling over de heuvelruggen gaat waar toch enkele goede kuitenbijters zich laten bewonderen en zo komen we aan de eerste post.
Een kwartiertje later gaan we verder op weg richting Vossem door prachtige holle wegen en langs het riviertje de "Voer" en uitgestrekte velden waar de maïs stilaan aan het einde van zijn Latijn komt en ook de suikerbieten zijn aan de oogst niet ontkomen, nog enkele aardappelvelden liggen er verlaten bij. Na nog enkele kilometer stappen we terug richting Duisburg om zo langs een wijde boog weer in het Zoniënwoud verder te stappen naar Tervuren, de ganse dag was het de zon die het hoge woord had en de temperatuur was zodanig hoog dat een shirt voldoende was om al stappend in het zweet te komen. Een dag in oktober "om in te kaderen" zeggen ze in de Rupelstreek.
Aantal kilometer: 21
Gewandelde tijd: 3 uur en 51 minuten.
Gemiddeld tempo: 5,4 km/uur.
Aantal wandelingen in 2006: 64.
Aantal kilometer in 2006: 1312,5 km
Gemiddeld tempo in 2006: 5,4 km/uur.

Het riviertje de "Voer".

12 opmerkingen:

Anoniem zei

Eens deze flauwe grap achter de rug ???
Nu zeg, ik denk er wel wat anders over en heb bewondering dat er zoveel mensen zijn die voor onze belangen willen opkomen.

Unknown zei

@ g.u.y. wat ik hier neerschrijf is mijn persoonlijke mening en heb respect voor een ander mans mening, maar voor mij mogen ze de stemplicht afschaffen, ze houden toch geen rekening met onze mening en verdelen de postjes onder mekaar, dit is wel mijn mening erover, sorry als ik je kwets maar dat is zeker niet de bedoeling.

Anoniem zei

Ik ben daar vroeger nog op karper gaan vissen. Prachtige streek en domein, al had ik toen niet echt de tijd om daar veel van te kunnen bezichtigen.

Anoniem zei

1312,5 km ... dat moet ongeveer de afstand naar Santiago de Compostela zijn, denk ik. Ik ben ooit eens aan die bedevaart begonnen, maar ver ben ik niet geraakt, want al na twee dagtochten, hield ik het voor bekeken in de buurt van de Franse grens.

Unknown zei

@ young crazy fool, Daar heb ik ook nog kanjers van karpers bovengehaald en er worden nog steeds grote mannen bovengehaald. Ik heb daar ook nog gaan trainen met de koersfiets vroeger, was een prachtig parcour en juist 5 km lang.

Unknown zei

@ smiling cobra, dat klopt ongeveer, maar het jaar is nog niet uit hé, dit is ook ongeveer naar Barcelona.

Anoniem zei

Waaauw een knappe streek met bijhorende prachtige foto's. Thx Freddy.

Nog nooit gedacht om een boek uit te geven?

Unknown zei

@ buddha, zo een boek is een geweldig idee maar ik heb nu nog geen tijd om alle wandelingen en foto's te tonen, dus zal het zeker nog een 2 jaar moeten wachten en dan zien we wel, zal het nog eens overwegen daarna.

Anoniem zei

Je hebt tijd genoeg hé. En naarmate de tijd vordert, heb je meer materiaal om zo'n boek te vullen.

Unknown zei

@ buddha, inderdaad en normaal is het binnen 18 maand gedaan met travakken, dus !!!!!! nog even geduld oefenen.

pierre du coin zei

Het is altijd interessant om je stukjes te lezen. Dat van de voer - Tervuren is interessant om weten.
Een boek zou wel tof zijn.
WIe weet een internetboek?

Unknown zei

@ pierre du coin, tijd man, tijd, dat is het enige dat ik te kort kom.