11.5.09

Lentewandeling te Imde (Wolvertem).


Vrijdag 8 mei had wandelclub De Cracks hun lentewandeling georganiseerd te Imde, na het inschrijven kon ik in de zon vertrekken voor ongeveer 20 km. Het eerste straatje door en we gingen onmiddellijk op een onverhard wegeltje de velden in. We kwamen naast de zendmasten van de VRT, wel een indrukwekkend zicht, jarenlang ik had ik ze opgemerkt vanop de A12 maar nu ik er naast stapte was dat wel een enorme installatie. Tussen de aardappelvelden in wording kwam ik uit de velden in het natuurgebied van “De Wolvertemse Beemden”, het was hier enorm mooi en vooral rustig en stil, enkel de vogels die floten, heerlijk. Ik kom dan in Wolvertem aan en stap door de stoffige opengebroken straten op weg naar de eerste controle na 5,6 km, het lijkt hier wel één grote bouwwerf. Ik stempel af in het heel kleine zaaltje en besluit dan maar ineens door te stappen.
We gaan even langs de kerk en door het centrum om even later de A12 over te steken richting St Brixius Rode, hier vind men het atelier van fietsenfabrikant Eddy Merckx , maar we trekken naar de andere kant op, het is intussen flink warm en tijd om in T-shirt rond te trekken. Door een mooie houten poort komen we in een rustig parkje dat ik helemaal rondga. Even later ga ik op een splitsing linksaf en kom verder geen wandelaars meer tegen op dit stuk tussen de rustige velden. Na 6,2 km kom ik in de tweede controle in taverne “The New Bistro” een leuke plaats om te vertoeven, ik had er in januari al eens geweest voor een controle, ik eet er een heel lekkere tomatenroomsoepje geserveerd met 2 knapperige broodjes, goed verzorgd en met de glimlach opgediend, we zullen hier toch eens moeten komen eten want de kaart ziet er aantrekkelijk uit en de prijzen zijn zeer matig.
Verder gaat het langs rustige wegeltjes, in de verte ligt het dorpje Nieuwenrode er rustig bij, maar het gaat de andere kant op. Ik kom nu in het prachtige natuurgebied van de “Birrebeekvallei”, een nogal drassig gebied, om de voetjes droog te houden loopt men er op verhoogde plankjes, ik waan me even in de Hoge Venen. Uiteindelijk stap ik terug over het viaduct van de A12 richting Wolvertem om terug in het kleine zaaltje af te stempelen na 7,6 km. Omdat het nu maar 3,5 km is naar de startzaal stap ik verder door.
Het zonnetje laat het bijwijlen afweten en er komt een flinke wind opzetten maar die brengt zeker geen verkoeling. We komen in een mooie dreef die ons naar een kasteeltje brengt, jammer genoeg kan men er van aan de poort niet veel van zien. Donkere wolken komen opzetten en even is het alsof het zou willen regenen. Nog even door het groen en dan komen we op de weg die ons rechtstreek terug naar de starplaats brengt. Een heel mooie wandeling heb ik hier mogen maken.
Ik laat mijn boekje afstempelen en stap naar de auto, tegen de tijd dat ik vertrek vallen er dikke regendruppels, een bui van een tiental minuten en dan is het terug droog, ik heb hier wel even geluk gehad.
De foto’s van de wandeling kan je hier vinden.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Een mooie, maar bij wandelaars weinig bekende streek. De Wolvertemse Beemden waren voor ons ook een ontdekking toen we er op de GR 128 doorkwamen.

Unknown zei

@ lumaj, voor ons is het geen onbekend gebied omdat we er niet zo ver afwonen, een kleine 20km, maar zo leren we stillaan ons eigen land kennen.

Guy (= Gwy) zei

Het eigen land leren kennen, is een van de mooiste aspecten van het wandelen. Zoveel mooie plekjes om te ontdekken.
Ik zal die Cracks ook eens in mijn programma opnemen.

Unknown zei

@ Gwy The Alder, daar zal je zeker geen spijt van hebben.

Kim zei

Mooie en vooral groene foto's, Freddy. Zou ook gekomen zijn en op een vrijdagnamiddag na een volle, zware week de vroege ... DE ideale ontspanning nietwaar. Maar ja, dan bleek het voor ons ma weer de geschikte moment om behangpapier te gaan kiezen en kopen ... weg tocht dus. Geen erg, er komen nog kansen, en de dag nadien op de overprachtige 50 van Brakel werd dit meer dan goedgemaakt. Daarmee kunnen we ons troosten. Misschien passeert de Doto er eindelijk nog eens terug dit jaar ? Afwachten maar.

BR, Kim

Unknown zei

@ kim, dan kunt ge beginnen kladderen en plakken.