12.5.09

5de lentetocht te Kontich.


Wandelclub “De Spuiters” was aan de beurt om hun wandeling in te richten, we vertrokken vanuit hun clublokaaltje, ik koos voor de maximum van 20 km, hiervoor gingen we onmiddellijk rechtsaf, de andere afstanden links. Het ging richting Kontich centrum maar we gingen nog hiervoor linksaf richting Edegem. Aan de Romeins Put ging het rechtsaf en tussen de villa’s door kwamen we door het plaatselijk mooi verzorgde park. Bij het verlaten hiervan gaat het richting Hove waar we na 5,9 km aan de kerk in café Olymp onze eerste controle hebben, ik stempel hier en ga verder door.
Na even zoeken vind ik de pijltjes om me verder op weg te helpen, er zit weinig volk op de omloop, ik ben hier alleen en heb vier ogen nodig want de afpijling is bij momenten een echte ramp. Door het centrum en over de spoorweg gaan we naar de groene oase van fort 4, deze fortengordel moest einde de jaren 1800 zorgen voor de verdediging van de stad Antwerpen. In feite hebben ze nooit van enig nut geweest want tegen de tijd dat ze klaar waren, was het gevaar geweken. Het is hier een lust om in de rustige, groene omgeving rond te lopen, zo is alle moeite en geld toch nog niet volledig verloren. Op enkele moedige joggers na ben ik hier alleen in het zonnetje en kan de trainingsvest in de rugzak. We belopen een heel stuk van het domein en komen zo in Mortsel aan het station uit het park. Ik loop door het centrum waar we in een café op de markt een rustpost hebben zonder stempel, allemaal erg amateuristisch ingericht deze wandeling, en ik ga dan maar ineens verder op weg.
Het gehele drukke centrum door steeds op zoek naar pijltjes die meestal goed verstopt zijn. Zo kom ik een stuk verder terug op de grondgebied van Edegem en even verder duiken we het rustige domein van fort 5 in, wat een verschil met het centrum van Mortsel. Ook hier kom ik slechts een enkeling tegen en kan volop genieten van de natuur en de vogels. Na het fortdomein stappen we door de volkstuintjes waar ieder zijn eigen groentjes kan kweken, en het ziet er allemaal netjes uit.
Het gaat nu terug richting Kontich langs het Universitair Ziekenhuis en de tennisclub. Even verder hebben we onze 3de controle in het cafetaria van sporthal Kattenbroek. Ik stempel hier af en stap maar door omdat het nu toch maar2,5 km is naar het startzaaltje. We stappen nu nog door een stuk groen dat veel weg heeft van een jungle, het gaat links, rechts, omhaag en omlaag, ik veronderstel dat veel oudere wandelaars hier op hun adem gaan trappen en intussen maar blijven zoeken hoe we moeten lopen. We komen het kleine oerwoud uit, steken de baan over en zijn rond. Het was een echte zoektocht maar het groen en de rust onderweg maakte veel goed. Ik stempel mijn boekje af en trek terug richting Schelle. De foto’s van de wandeling kan je hier vinden.

3 opmerkingen:

Guy (= Gwy) zei

Uitpijlen is niet altijd gemakkelijk. Iemand die de streek kent, kijkt met andere ogen naar de pijlen, dan iemand die er voor het 1st is.
Ik ken een paar clubs die zeker geen kampioen in het bepijlen zijn. En hoe gek het ook is, op hun tochten misloop ik me nooit, omdat ik dubbel zo goed oplet.

Unknown zei

@ Gwy The Alder, inderdaad maar het kost evenveel moeite om een pijl in de buurt van een straathoek te plaatsen dan 100 meter verder in de straat, dat was het probleem.

Kim zei

Amai, Helena zal't graag horen ! Enfin, je moet het misschien zien als een halve dag he, doch zeker niet als een ontdekkingstocht, 't was blijkbaar meer een zoektocht... @ Gwy the Alder, deze meneer is wel van de streek hoor. Zo, daarmee heb ik ook nog eens iets van mij laten horen ! Hopelijk vergaat het mij nu zondag in Peruwelz en dus FR ietsje beter.

Groetjes, Kim