6.12.07

'T is maar dat ik het weet.


Een neger komt solliciteren bij een bouwfirma voor een job en de baas vraagt hem naar zijn ervaring dienaangaande. De man antwoord dat ie er geen heeft, maar sterk en bereidwillig is het vak te leren! Goed, zegt de baas je mag maandag beginnen.
De neger verschijnt s'maandags bij de ploegbaas ( op tijd ) en deze legt hem één en ander uit. Kijk, zegt de ploegbaas we werken vandaag op het achtste, en we moeten met de trap naar boven, jij mag aan de lift blijven staan beneden, maar zorg er voor dat alles naar boven komt, want als ik één keer de trap moet doen naar beneden, mag je vertrekken, ok ?
Ze spreken een aantal tekens af, om de cement, het zand, de stenen naar boven te laten komen. De neger knikt instemmend en beloofd zijn best te doen. O ja, zegt de ploegbaas, s'middags krijgen we dorst, de mannen drinken hier liefst Duvel of Leffe, voor Duvel breng ik mijn beide handen wapperend aan het hoofd ter hoogte van de oren, gevolgd door het aantal dat we willen naar boven krijgen, 4 vingers betekent 4 Duvels, ok ? Indien we Leffe willen, steek ik de duim en de pink omhoog en maak een draaiende beweging met de hand, wéér gevolgd door het aantal (vingers ) die we naar boven willen zien komen, zou dat lukken ? Zal er voor zorgen baas, zegt de neger. De hele voormiddag loopt alles perfect, de stenen gaan omhoog, het zand en de cement etc. etc.
De ploegbaas verschijnt rond 12 uur aan de reling op het achtste verdiep, en gebaart met duim en pink dat hij 6 Leffe's naar boven wil zien komen. De neger kijkt omhoog, steekt zijn 2 handen in de lucht en laat vervolgens zijn handen draaien, de palmen naar voor, gevolgd door de rug van zijn hand. De ploegbaas staat stomverbaasd naar beneden te kijken en gebaart wéér met de duim en de pink, 6 Leffe's !! De neger staat omhoog te kijken, en doet net hetzelfde als daarvoor, eerst met de handpalmen voorwaarts, dan met rug van de hand draaiend.
De ploegbaas gaat vloekend naar beneden, en vraagt hem, had je me niet begrepen stommerik, met de pink en de duim, wat wil dat zeggen ? Waarop de zwarte antwoord: Dat U 6 Leffe's wilde baas! Waarom sta je dan met je handen te draaien, vraagt de ploegbaas. Waarop de zwarte antwoord : "Ik wou enkel weten, een lichte of een donkere !!"