11.12.07

Durmetocht te Hamme (Oost Vlaanderen).

Zaterdag 8 december 2007 vertrek ik vanuit de technische school aldaar voor een tocht van 22 kilometer met 3 controleposten en dat is altijd mooi meegenomen. Het weer is menselijk en het ziet er naar uit dat de zon toch nog een beetje zal meespelen.
Bij het vertrek steken we de drukke baan over onder toezicht van enkele verantwoordelijken van de club die het verkeer tegenhouden, prima begin dus. We gaan achter een supermark linksaf en zitten meteen in het groen waar we richting Durme dijk stappen. Deze volgen we voor een ruime tijd, waarbij we door het "Noubroek" stappen, de zon is wat hoger komen staan en het is hier heerlijk rustig.
Hier gaan we na enkele kilometers rechtsaf om het "Noubroek" aan de andere zijde te bewandelen, waarbij we regelmatig langs natuurlijke vijvers stappen. We steken uiteindelijk de drukke weg over welke naar Temse loopt, even links en rechtsaf en we zijn terug in Hamme waar onze eerste controlepost ligt in het "Gemeentelijk Theater" na 6,8 km. Een lekkere tomatensoep met een broodje en nog stempelen en terug op weg.
We gaan het dorp uit en komen nu langs de rustige wegen van de "Moerheide" en zijn zo op weg naar het "Gaartbroek", deze lus is maar 3,7 km en zo zijn we al vlug aan onze 2de controlepost, taverne - restaurant "De Watermolen". In de gezellige patio kunnen we afstempelen en iets drinken en eten, we hebben we een prachtig zicht op de "Oude Durme", dit is een dode arm van de huidige Durme, ik kan me best voorstellen dat het hier heerlijk moet zijn om te vissen.
Ik ga terug verder voor een lus van 6,6 km, eerst een heel stuk langs de "Oude Durme" waar inderdaad nog een visser zit te hengelen. Intussen is de zon verdwenen en is de wind komen opzetten, een heel verschil tegen deze morgen toen ik vertrok. We stappen door de velden met de naam "Vierkouter" en komen dan terug in Hamme terug in het theater voor controle nr. 3.
Ditmaal gaan we linksaf het dorp uit en gaan terug door het "Gaartbroek" om verder de "Oude Durme" een stuk te volgen. Uiteindelijk komen we terug op de dijk van de Durme en gaan zo terug naar de plaats waar we vanmorgen vertrokken. In de zaal is het me een beetje te druk, ik laat mijn boekje afstempelen en vertrek terug richting thuis. Een heel mooie en rustige tocht en hij staat al met ster in de nieuwe "Marching 2008".
De foto’s van de wandeling kan je hier vinden.

Afgelegde afstand; 22 km.
Jaartotaal 2007 afgelegd; 2078 km.
Totaal afgelegd (sinds 04-01-2006); 3708 km.
Aantal wandelingen 2007; 83.
Totaal aantal wandelingen (sinds 04-01-2006); 161.

Geen opmerkingen: