6.11.07

Monumententocht te Knokke, Canadees weekend.


Zaterdag 03-11-2007 rij ik heel vroeg met de auto naar Knokke-Heist voor de eerste wandeldag van de tweedaagse, het "Canadees Wandelweekend" waar ik me heel veel van had voorgesteld. Ik vind zonder probleem het Verweeplein waar de tent stond opgesteld, van een parkeerplaats kan ik zeker niet hetzelfde zeggen, dat ging allerminst vlot.
Na het inschrijven kan ik om 8 uur vertrekken, er is dan toch al redelijk wat volk onderweg. Eerst een rondje stratenlopen om via het centrum van de stad via de kerk naar het station te stappen en hier een stuk verder ga we rechtsaf de toch nu al drukke stad uit ondanks het noch vroege uur. We komen in de velden waar de akkers er reeds opnieuw geploegd bijliggen, hier weten ze van aanpakken, in de verte zie ik de zeehaven van Zeebrugge opdoemen. Even verder gaat het naar rechts en de weg is nu een slijkerig stuk moeilijk begaanbare weg, maar dat is al een gewoonte geworden bij het stappen.
Verder in het open veld merk ik een man op met een Landrover en een dikke handschoen aan, ik er natuurlijk naartoe en die man tovert daar een arend uit zijn kofferbak. Na enkele vragen kom ik te weten dat het een Steppearend is en dat hij die kanjer aan het africhten is, het dier is 2 jaar oud en werkelijk prachtig om te bekijken. Zo te zien weegt dat beestje toch al redelijk door op de arm, als hij even wegvliegt kan je zien wat een vleugelbreedte dat dier heeft.
Dan verder naar rechts langs de spoorlijn en zo komen we te Knokke in het "Park 58" maar daar zijn we zo weer door, eventjes villa’s bekijken en dan terug rechtsaf door het wat grotere "Directeur Generaal Willemspark" eens hier uit komen we terug in de kern en straatje in en uit komen we aan de eerste controlepost de Gemeentelijke Basisschool "Het Anker".
Een smakelijk kervelsoepje later trekken we terug de stad in en gaan we door het Vlaams Natuurdomein "De Sashul en Vuurtorenweide", jammer genoeg is de stad nooit ver weg. Hierna gaan we terug straat in en uit langs de betere wijken met pronkerige villa’s. Op de grens met Duinbergen gaan we linksaf terug naar het schooltje "Het Anker" voor onze tweede controle. Jammer genoeg is het hier een beetje krap en ga ik maar direct door na het afstempelen.
Na enkele straten krijgen we dan eindelijk de zee te zien, linksaf een kort stukje op de dijk tot aan de havenmuur van Zeebrugge, hier terug linksaf en langs de drukke kustbaan terug naar Knokke waar we terug even door het "Directeur Generaal Willemspark" stappen en zo terug de zeedijk op in de andere richting van daarnet. Na een eindje stappen in het zonnetje komen we aan controlepost nr. 3, een keldertje ergens achteraan een Taverne, het trapje af maar ook daar is het drummen en duwen, dus stempelen en weg voor de laatste kilometers.
Terug door de stad langs de oorlogsmonumenten en niet te vergeten de "Visserskapel". Wat ook opvalt zijn de vele gebouwen die getooid zijn met de Belgische driekleur en de Canadese vlaggen die hier overal wapperen, zij herdenken hiermee dat Knokke is bevrijd op 1 november 1944 door het Canadese leger. Zeker een mooi gebaar. Weer even huizen kijken en zo kom ik terug op de plaats van vertrek.
Het is natuurlijk wel de bedoeling om de vele monumenten te laten bewandelen die in verband staan met hun bevrijders maar men mag hier toch ook niet gaan overdrijven, naar mijn mening is er in Knokke zoveel natuur te beleven dat het stratenwerk er toch een beetje overdreven bij leek. Jammer, maar het is niet anders. De fotoreportage vindt je hier.


Afgelegde afstand; 22 km.
Jaartotaal 2007 afgelegd; 1908 km.
Totaal afgelegd (sinds 04-01-2006); 3538 km.
Aantal wandelingen 2007; 77.
Totaal aantal wandelingen (sinds 04-01-2006); 155.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

redelijk indrukwekkende cijfers ... van het aantal kilometers enzo.

Anoniem zei

@ cursief huigje, ik had me met nieuwjaar voorgenomen om 2000 km te halen dit jaar en zonder tegenslag zal dit zeker lukken, opdracht volbracht zou ik zeggen.