14.1.09

Strand en Polderwandeling te Heist.


Het is zonnig maar bitterkoud als we zondag 11 januari de trein verlaten te Heist, we schrijven ons in, in De Zeeparel het schooltje in de Kursaalstraat voor de 21 km . Na enkele straten komen we al in het natuurgebied “De Sashul”, eens hier doorheen steken we de nieuwe voetgangersbrug “De Lichtlijn” over en komen op de verlaten en witgevroren zeedijk waar we onmiddellijk linksaf het natuurgebied “De Baai van Heist” instappen, even verder komen we op het strand, hier volgen we de bevroren vloedlijn voor 2,3 km om in Duinbergen terug de dijk op te stappen.
Enkele straten verder komen aan onze eerste rustpost in het Stubbenpark, een warme soep en enkele boterhammen later zijn we terug opgewarmd om verder te stappen. We maken een rondje in het Stubbenpark en lopen dan door verschillende straten te Duinbergen tussen de statige villa’s, het gaat hier opvallend op en neer, Duinbergen heeft zijn naam niet gestolen. Uiteindelijk komen we door “Park 58” dat er nog steeds wit bijligt. Na het centrum even te hebben doorlopen gaan we door het “Dir. Gen. Willemspark” en gaan op weg naar de tweede rust in de Basisschool “Het Anker”, een Palm om op krachten te komen is mijn deel.
We verlaten nu Duinbergen en stappen door de vlakke velden op weg naar Ramskapelle wat 5.2 km verder ligt, er is nu meer wind komen opzetten en dan nog op kop, op de koop toe. De weg slingert zich echt langs een beekje door de velden, links en rechts draaiend en omgekeerd komen we achter de kerk in de derde rustpost “ ’t Zaaltje”. Vermits enkel de 21 km stappers hier komen is het hier zo goed als verlaten, wat drinken en eten en verder op weg.
Verder door de velden de slingerende weg volgend komen we aan restaurant “De Palingpot” waar we de Vaartdijk opstappen tot we terug in Heist aankomen. De zeer mooie wandeling met goede controleposten zit er op. Ik veronderstel dat we bij de “Wandelende Noordzee Boy’s” terecht zijn gekomen bij de vriendelijkste mensen als club die ik al heb mogen ontmoeten, alles gebeurde met een glimlach en een vriendelijke groet Heel tof om hier te komen, zeker voor herhaling vatbaar. Nog eens drinken en dan op weg naar de trein, het was een prachtige dag.
De foto’s van de wandeling kan je hier vinden.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Zonder twijfel één van de betere ideeën om op een ijskoude heldere en witgerijmde winterdag een stevige wandeling in de kuststreek te maken. Je tekst en foto's tonen dat je ervan genoten hebt.

Unknown zei

@ lumaj, het was inderdaad een ganse dag genieten.

Anoniem zei

Leuk dat het naar Ramskapelle ging. Ik ga zeker akkoord met je stelling dat de WNZB een schitterende wandelclub is. En ze maken altijd zo'n overheerlijke soep. Ik was er niet bij deze keer, maar daags ervoor was ik er wel met de Euraudax.

Anoniem zei

Leuk dat het naar Ramskapelle ging. Ik ga zeker akkoord met je stelling dat de WNZB een schitterende wandelclub is. En ze maken altijd zo'n overheerlijke soep. Ik was er niet bij deze keer, maar daags ervoor was ik er wel met de Euraudax.

Unknown zei

@ maaike, ik had gelezen van je Euraudax daags ervoor met Joost, het was echt een hele dag genieten en dat is geen letter gelogen.