17.7.07

9de twee landentocht.


Zondag 15-07-2007, (toevallig mijn verjaardag) maakten we met onze wandelclub WSV Schelle de verplaatsing naar Boekhoute (Oost Vlaanderen) balancerend op de Nederlandse grens en op een pijlscheut van Philippine. Bij onze aankomst met 53 leden werd ik begroet door Caroline met haar echtgenoot, , even een babbeltje, inschrijven en weg voor 30 kilometer.
Ik kom uit de schuur van een fruitkweker die dienst doet als inschrijvingsplaats, steek de baan over aan grenspaal nr. 323 en ben in Nederland, zo snel gaat het tegenwoordig, links van mij zie ik in de verte dreigende wolken die stilaan naderen en waaruit een gerommel komt dat we maar al te goed kennen, heibel op komst.
Ik stap rechtdoor langs het Isabella kanaal, je moet je hier niet te veel van voorstellen, zeeschepen of zelfs binnenscheepjes zal je hier niet tegenkomen. De eerste controle vinden we in de polders, gelegen in de schuur van een veekwekerij waar we welkom zijn na een eerste lusje van 4,3 kilometer, een stempeltje op de kaart en verder met geit. Het wordt alsmaar donkerder, bliksemschichten lichten op in de verte en de donder doet er nog een schepje bovenop. Linksaf, de dijk op heb ik maar eerst een goed zicht op de donkere lucht, dat ziet er niet goed uit.
Verder stappend langs wat men een camping noemt, vier caravans en het terreintje staat vol. Bliksem en donder alom maar voorlopig nog geen regen, het ziet er zelfs naar uit dat het zal verder trekken zonder ons nat te maken, doch 500 meter verder valt er nat, maar niet echt de moeite. Een lus van 8,4 kilometer door het linker gedeelte van de polder brengt ons terug naar de vorige controlepost, tijd voor een drankje en een hapje en verder gaan we. Dit is het voordeel dat ik alleen op stap ben, je kan vertrekken wanneer je wil en hoe vlug je wil, dus het broodje eten ik onderweg op. Het onweer trekt intussen verder van ons weg (oef).
Ik ga nu een lus maken door het natuurgebied "De Braakman", het bestaat vooral uit bos, het is nu rond de middag als ik in controlepost 3 aankom na de boswandeling van 4,4 km. Terug in een schuur bij de gastvrije landbouwer, even drinken en weg nu voor een lus van 9,8 km. Eens ik aan deze lus begin is er niemand voor mij en ook niemand achter mij, de zon is er doorgekomen en het is drukkend warm, ik kan nu zweten als een paard, alleen mag ik er niet bijlopen als een paard. Ik ga richting Philppine, straatje in en uit, even rond het park en het dorp uit.
Terug een lange rechte weg, warm en vochtig, de ideale omgeving voor zoemende en prikkende insecten, ik stap nu langs een spaarbekken en mijn pet dient nu om die beesten van mijn lijf te houden, een stapje rapper en weg van hier. Een draai naar links en daar liggen de enorme velden waar niets anders staat dan wortelen zover men kan zien, dan kom in eindelijk terug aan de schuur van de vorige keer voor controle nr. 4.
Ditmaal even rusten met enkele clubleden die voor de 18 km kozen, een goede Trappist gaat er vlot in met dit warme weer. Nu nog een stukje van 3,5 km naar de start, ik loop op een veldweg met links een maïsveld en rechts een dijk, niets wind en een brandende zon, nu weet ik hoe een biefstuk zich moet voelen op de barbecue, even doorstappen en de redding aan de toog is nabij. Bij grenspaal 322 kom ik terug in België als ik de straat oversteek.
Dorst mannen, dorst.
Afgelegde afstand; 30 km.
Jaartotaal 2007 afgelegd; 1205,5 km.
Totaal afgelegd (sinds 04-01-2006); 2844 km.
Aantal wandelingen 2007; 47.
Totaal aantal wandelingen (sinds 04-01-2006); 125.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Het Isabellakanaal werd niet gegraven voor de scheepsvaart; maar wel voor de afwatering van de Belgische polders via Nederland naar de Westerschelde :-)
En foto 2: je hebt ze ook die streep, raar hé ik had dat nog nooit gezien.
Verder: mooi verslagje en 1200 km dit jaar al, amai ik moet dringend eens wat meer wandelen
Gegroet,
ook aan mevrouw Freddy

O ja, en gefeliciteerd met je verjaardag.

Unknown zei

@ caroline, zo leer ik weeral wat bij over die afwatering, echt een rare lucht, bangelijk zelfs. Bedankt voor de groetjes en gelukwensen.

Anoniem zei

Gelukkige verjaardag (beter laat dan nooi !). Dat die trappist goed binnenloopt kan ik best geloven ;-).

Guy (= Gwy) zei

Het kan raar gaan: waar vroeger een haven was, liggen nu fruitkwekerijen.
Ik heb in de ochtend gewandeld, en de 21 km gedaan. Het lange stuk naar het mosselstadje heb ik dan ook gemist.
Beter laat dan nooit: een gelukkige verjaardag.

Unknown zei

@ gwy the alder, hebben we mekaar weer gemist, bedankt voor de gelukwensen. Het is inderdaad een raar geval, een vissersdorp zonder haven.