13.11.08

5de Octaaftocht WSV Schelle te Niel.

Op zondag 9 november richtte WSV Schelle in samenwerking met de Nielse Sportraad zijn 5de Octaaftocht in te Niel. Door de storm en hevige regen van de vorige nacht schenen vele wandelaars het te laten afweten, voor hun zal later blijken dat ze groot ongelijk hadden. Ook door de vele wandelorganisaties in de korte omtrek is de opkomst jammer genoeg aan de lage kant gebleven, betere samenwerking zou dit misschien uit de wereld kunnen helpen, dit is voor niemand goed, maar genoeg hierover en nu de wandeling.
Van parcoursmeester en clubvoorzitter André is geweten dat hij op dit gebied altijd het onderste uit de kan haalt en dat was ook nu weer het geval. Slecht een honderdtal meter stappen en ik zit in het groen van het “Nielse Broek” en stap richting Rupeldijk waar de eerste splitsing is, voor mij is het linksaf voor de 28 kilometer die ik vandaag zal stappen.
Op de Rupeldijk richting Schelle zijn de wolken dan toch van plan om hier en daar wat licht door te laten. Langs Taverne restaurant Tolhuisveer rechtsaf van de dijk, richting Laarhof en de Laarkapel gaat het dan terug richting Niel langs een oude spoorlijn naar de eerste controlepost in de Veldstraat, de plaatselijke school bied ons hier onderdak, een goedgevulde soep later stap ik langs de sporthal naar het natuurgebied “Waelenhoek“, tevens een uitgebreid visvijvergebied in de oude uitgebaggerde kleiputten, die ooit de geschiedenis en werkgelegenheid van de Rupelstreek uitstraalden. Hier is het dan puur genieten van de rust, de prachtige herfstkleuren en de vele vogelsoorten die hier hun thuis hebben gevonden. Na een grote omzwerving komen we dan in de 2de controlepost te Hellegat.
We gaan nu even een ommetje maken langs de spoorlijn om dan richting Boom te trekken naar de 3de controlepost in café “De Wandeling”, wel een heel toepasselijke naam die hier uitstekend tot zijn recht komt, een stempel en een Duvel later sta ik terug op straat. Nu gaat het over de A12 richting Boom waar we een prachtig ommetje maken in het rustige park, dus weer volop genieten hier. Hierna gaat het richting Noeveren om te kuieren door de oude steebakkerijen die er nu allemaal werkloos bijliggen, gelukkig zijn vele onderdelen hiervan nu in restauratie zodat ze nog dienst doen als toeristische attractie, zo heeft iedereen er nog baat bij. Zo kom ik dan voor mijn 4de controle terug in de parochiezaal “Hellegat”, het doet deugd om te zien dat er dan toch nog een heel deel mensen naar onze wandeling zijn afgezakt, zo is dan toch niet alles voor niets geweest.
Voor mijn laatste 5 km naar de startzaal gaan we nog even langs de Rupeldijk richting Niel, hier kunnen we nog even verpozen op de prachtige kermis die Niel altijd weet te versieren voor Niel Jaarmarkt die op 10 november plaats had. Zo kom ik dan even later terug op de plaats van vertrek waar nog lekker wordt nagekaart met de vele bekenden over deze prachtige wandeling, af tot in de puntjes, zoals door velen geweten, men zegge het voort. Volgende wandeling van WSV Schelle is op zondag 1 februari 2009 te Hemiksem, afspraak aldaar.
De vele foto’s van de wandeling kan je hier vinden.

5 opmerkingen:

Guy (= Gwy) zei

1 februari is alvast in mijn wandelagenda genoteerd.
Zou je ook eens jullie 2009-kalender willen posten, of een link ernaar willen doorgeven?

Unknown zei

@ gwy the alder, ik zal er voor zorgen.

Anoniem zei

Mooie foto's. Zag er de moeite uit.

Anoniem zei

We hebben toch een prachtige streek he, vooral in de herfst. Bij het controleren van de wandelboekjes gieteren voor de aangifte voor de wandelingenprijs, war er iemand die een mooie sticker had van deze tocht met een foto van de kermis ... ook zag ik een stempel van de Volksfeestenstappers die ik nog niet kende. Zo zie je maar, we steken altijd wat nieuws op he, en zo blijven we bij. Ferm ook van WSV Schelle dat ze enkele verschillende controleposten uitbaatten ; je moet het maar doen !

BR, Kim

Unknown zei

@ kim, de foto die gebruikt is voor de sticker met de kermis heb ik verleden jaar gemaakt, en het bestuur heeft toen gevraagd of ze die mochten gebruiken voor de sticker.