18.11.08

11de Herfstwandeling te Eeklo.


Zaterdag 15 november ging ik stappen te Eeklo, gelegen in de meest noordwestelijke hoek van de provincie Oost Vlaanderen, Eeklo is tevens de hoofdstad van het Meetjesland. Het is zwaar bewolkt en een zeer grijze dag als ik op het immens grote plein parkeer vlakbij de startplaats, zoiets kom je niet vaak tegen.

Hoe groter de parking, hoe kleiner de startzaal, dus vlug inschrijven en op stap. Ik stap even door de stad en dan een soort van sociale woonwijk met veel groen, dan door het plaatselijke parkje, de baan over en naar rechts het groen in. Deze asfaltbaan blijf ik enkele kilometer volgen die door de velden slingert. Aan het einde hiervan kom ik op het grondgebied van Lembeke en hier ga ik rechtsaf en zit meteen in de prachtige natuur van de “Lembeekse bossen”.

Het is hier heerlijk rustig, ook wel wat modderig maar dat hoort er nu eenmaal bij. Op het traject dat ik stap kom ik regelmatig bosjes mountain bikers tegen die het tegen elkaar opnemen in het drassige parcours, het is soms wel even opletten om niet in de wielen te komen maar alles blijft sportief langs beide zijden. Ik heb al anders meegemaakt.

Bijna op het einde van het bos kom ik aan de kapel van O-L-V van Troost en Vrede, er recht tegenover licht ook een soort van Lourdes grot maar dan in het heel klein. Een kleine kilometer verder kom ik aan de eerste controlepost. Zoals we het gewoon zijn bij wandelclub “De Trekvogels” is het ook nu op een klein landbouwbedrijfje dat er best mooi uit ziet. Helaas is de rustplaats in een stalletje niet om aan te zien, een plaatsje waar men niet kan draaien en zo proper was het er nu ook niet, dus een stempel en naar buiten in de frisse lucht.

We gaan op de hoofdbaan een stukje rechtdoor om dan rechtsaf te slaan richting Lembeke dorp, we maken hier een ommetje van ongeveer 5 km rond het dorp om dan jammer genoeg terug in dezelfde controlepost terecht te komen, het is er nu helemaal stampvol, en dus nog warmer, terug een stempel en weg. Over het laatste stuk kan ik maar twee dingen vertellen die ik gezien heb, veel grote baan en héél veel villa’s, dus daar ga ik verder niet over uitweiden.

Zo kom ik dan na ongeveer een 6 tal kilometer terug in de startzaal(tje) te Eeklo, in het klaslokaaltje dat daarvoor dienst doet is er helemaal opzij nog een apart gangetje met enkele tafeltjes waar ik dan toch min of meer rustig een soepje kan slurpen na een wandeling van 20 km aan een stuk. Ik krijg mijn stempel in mijn boekje en kan dan rustig naar huis rijden. Gelukkig is het de ganse dag droog gebleven. Dat was dan toch nog iets dat mee viel. Eerlijk is eerlijk, het stuk door de “Lembeekse Bossen” was wel echt genieten, jammer genoeg was dit maar 1/5de van de wandeling het geval, ik heb van deze club al veel mooie wandelingen gemaakt, maar Eeklo laat ik in het vervolg toch links liggen.

De foto’s van de wandeling kan je hier vinden.   

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Jammer voor je dat de wandeling wat tegengevallen is. Maar de wandeling zelf, het buiten zijn is natuurlijk ook meegenomen.

Unknown zei

@ ambigirl, het is en het blijft natuurlijk altijd een gezonde hobby.