23.10.08

Euraudax 50 km te Terhagen.

Zaterdag ll. vertrokken we stipt 9 uur onder leiding van baankapitein Kim vanuit het chalet van wandelclub “De Kleitrappers” te Terhagen voor een Euraudax van 50 kilometer. Vele bekende gezichten zoals Maaike en haar broer Joost, ook nog veel bekenden uit de rest van België, Duitsland en Nederland.

Even door Terhagen om dan de Rupeldijk voor een stuk te volgen tot in Boom, via het Heldenplein en de Markt gaat het dan via de A12 over de Rupel en het Kanaal rechtsaf naar het zuidelijk schiereiland waar we na 6 km een eerste wagenrust hebben, een broodje met kaas en komkommer en limonade gaan er gewillig in en de 5 minuten zijn om, dus nu verder langs de Rupel die nu op onze rechterzijde ligt. We steken het oude sas te Wintam over en komen zo op het noordelijk eiland en stappen nu met rechts de Rupel en links het kanaal dat naar de nieuwe zeesluis loopt. Zoals Kim had gepland namen we de overzetboot om 11 uur naar Schelle.

De Rupeldijk volgend verlaten we even later de dijk en stappen via “Het Niels Broek” naar het centrum van Niel waar we om 11:20 uur in café Paddock onze eerste caférust hebben. Met een 60 tal deelnemers was het daar even een kleine overrompeling, maar na 25 minuten kan de rust er weer neerdalen als we verder trekken richting het visvijvergebied “De Waelenhoek”. Hier is het altijd  rustig stappen tussen de oude kleiputten die nu een visparadijs zijn, het enige geluid is hier, de vogels en de 120 voeten die door de massa’s bladeren struinen. We komen te Hellegat uit het natuurgebied om aan onze 2de wagenrust te komen, we hebben nu al 18.9 km in de kuiten. Na 5 minuten stappen we verder terug even op de dijk. Via de oude steenbakkerijen te Noeveren komen we terug in Boom om zo terug naar Terhagen te stappen naar het vertrek, de eerste lus van 25 km zit erop.

Een lekkere, goed gevulde tomatensoep met heel veel balletjes en een Croque Monsieur met groentjes later staan we 30 minuten later terug in de startblokken voor onze 2de lus van 25 km. Via de bosjes in Terhagen belanden we in Reet, we steken de baan over en komen dan in het park van Boom, ook hier is het heerlijk rustig wandelen, na een stuk van 8.3 km hebben we dan nog een wagenrust in het deel van Boom dat men Bossen noemt.

We gaan terug op weg en komen zo in het Provinciaal domein “De Schorre”, gelukkig is het toegankelijk, want hier zijn regelmatig grote happenings en dan durft het al eens deels afgesloten worden. Van hieruit stappen we door de bosjes terug naar het chalet voor onze caférust na een 39.6 km te hebben gestapt.

20 minuten later staan we terug op straat voor de laatste loodjes, en dit loodje is er nog een van 10.4 km. Ditmaal gaat het door de steenbakkerijen richting Rumst, om zo, voor het hoogste punt van de Rupelstreek rechtsaf een kasseiweg af te dalen. Nog even door het park van Rumst en langs de Rupeldijk richting Terhagen, we zien door op de dijk nog een zeer mooie zonsondergang. Zo valt stilaan de duisternis als we terug aan de startplaats aankomen, de 50 kilometer zit op de teller en het was een prachtige tocht. We hebben dan ook weer veel nieuwe wandelvrienden kunnen maken onderweg en dat is nog altijd de bedoeling bij Euraudax.

Kim bedankt, het was prachtig.

De foto’s van de wandeling kan je hier vinden.

Anoniem zei

Weer een prachtige Euraudax-tocht blijkbaar. Ik ben ooit eens een steenbakkerij annex museum in de buurt gaan bezoeken en vond het heel interessant.

Unknown zei

@ ambigirl, dit museum is nu een beschermd monument als oude ringoven waarin men de stenen bakte.