De verbinding van de Vlaamse stad Gent met de Westerschelde heeft het lot van Sas van Gent grotendeels bepaald. De bloei van Sas van Gent is voornamelijk te danken aan de aanleg van het kanaal en het doortrekken naar Terneuzen (1825 – 1827). Nadat de afmetingen van het kanaal en de bestaande sluizen van de eerste kanaalarm spoedig onvoldoende bleken door de toenemende scheepvaart, werd in de jaren 1882 – 1885 een aantal verbredingen uitgevoerde voor een tweede kanaalarm. In 1902 werd in de derde kanaalarm de, voor die tijd, grootste sluis van Nederland gebouwd. Daarop volgden later meer kanaalaanpassingen, de meest recente dateert uit 1968.
De natuurstenen schutsluis, waar u zicht op heeft, is gebouwd omstreeks 1885 en vormde een onderdeel van de tweede kanaalarm. Het greppeltje in het verlengde van deze sluis herinnert hier nog aan. De sluis is gerenoveerd. Stijgladders en reddingsboeien zijn aangebracht. De houten fenders, ter bescherming van de schepen tijdens het aanleggen, zijn vervangen. Met arduinen stenen uit de sluis is de boven – en binnenzijde van de sluis hersteld. De bestaande remmingswerken voor de sluis, zijn gerestaureerd en de oorspronkelijke bolders zijn gehandhaafd.
Dit project is uitgevoerd met de financiƫle steun van de Europese Unie.
De natuurstenen schutsluis, waar u zicht op heeft, is gebouwd omstreeks 1885 en vormde een onderdeel van de tweede kanaalarm. Het greppeltje in het verlengde van deze sluis herinnert hier nog aan. De sluis is gerenoveerd. Stijgladders en reddingsboeien zijn aangebracht. De houten fenders, ter bescherming van de schepen tijdens het aanleggen, zijn vervangen. Met arduinen stenen uit de sluis is de boven – en binnenzijde van de sluis hersteld. De bestaande remmingswerken voor de sluis, zijn gerestaureerd en de oorspronkelijke bolders zijn gehandhaafd.
Dit project is uitgevoerd met de financiƫle steun van de Europese Unie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten