22.9.08

HalleSchelle.


Na een wandeling van 23 km rond het West Vlaamse dorpje Markegem in de buurt van Dentergem, die ik maakte op 8 september van dit jaar, heb ik er, indien er de kans voor is, de gewoonte van gemaakt om na de wandeling een plaatselijk biertje te proeven.
Hier vond ik dan het plaatselijke vocht dat luistert naar de naam “Halle Schelle”, vermits ikzelf woonachtig ben te Schelle (Provincie Antwerpen) sprak de naam me duidelijk aan en moest ik dit wel uittesten. Het was een zeer aangename verrassing. Ik was met de auto en dus bleef het jammer genoeg bij deze ene heerlijkheid want met een alcoholgehalte van 8.5% is dit zeker geen lichtgewicht.
Wat valt er zoal te vertellen over dit streekbier.
Het is een amberkleurig (donker roze) bier, ongefilterd en hergist op de fles. Een mooie romige licht beige schuimkraag, de eerste aroma’s die de neus prikkelen zijn die van koriander en citrus, fris en bloemig. De smaak is echt kruidig die toch zeer fris overkomt, een lichte bitterheid.
Hoe komt het aan zijn naam. De klokken in de Halletoren van Tielt werden in de middeleeuwen geluid, elke keer als de wethouders verzamelden om recht te spreken. Telkens na het luiden van de zogenoemde Halleschelle werden berichten aan de bevolking bekendgemaakt. Zo is de naam Halleschelle ontstaan.
Het bier wordt gebrouwen in de brouwerij “Alvinne “ te Ingelmunster-Heule voor Patrick Acx en Dominiek Snauwaert uit Tielt.
Een echt streekproduct uit het Molenland. Wie de kans krijgt om in de buurt te zijn moet dit zeker eens uitproberen, een echte aanrader.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Is het mij toegestaan om te kwijlen op m'n toetsenbord :-)
Klinkt lekker en zeker het proeven waard zo te lezen. Nu alleen nog de bierkaarten in de café's afschuimen (met het accent op "schuimen").

Unknown zei

@ maaike, ik zal meeschuimen.

Anoniem zei

Een wandeling met streekbier ... ideaal ! Een fijne herfstweek gewenst,

Groetjes, Kim

Unknown zei

@ kim geudens, en meer moet dat niet zijn.

Anoniem zei

Gekende namen uit Tielt. Ik wist zelfs het bestaan niet van dit bier (oeps). Ze hebben een café (Pado) in Tielt in de Stationstraat waar je dit bier zeker ook zult kunnen proeven.

Unknown zei

@ ambigirl, de wereld is klein hé.