11.3.08

Als de gesmeerde bliksem.


De meeste mensen zijn bang voor de bliksem. Terecht, want het is een van de gevaarlijkste natuurverschijnselen op aarde. De temperatuur in een bliksemschicht is immers hoger dan de temperatuur aan de oppervlakte van de zon en kan maximaal 30.000 graden Celsius bedragen.
De spanning in een bliksemstraal kan oplopen tot 100 miljoen volt! Als de bliksem inlaat, ontstaat er door de bijhorende magnetische velden rondom de inslag nog sterke inductiespanningen, waardoor elektrische en elektronische apparatuur beschadigd kunnen worden
Er zijn verschillende soorten bliksem. De meest bekende is de “gevorkte” bliksem, die lijkt op een slang met vertakkingen. Een “bandbliksem” is breder en bestaat uit meerdere bliksemflitsen tegelijk. Een “parelsnoerbliksem” is uiterst zeldzaam en kan je alleen zien als het heel hard regent. Niemand weet hoe zo’n bliksem ontstaat. Een “bolbliksem” lijkt op een vurige, lichtgevende bol, die over straat en zelfs door een huis kan rollen.
Deze informatie komt uit de kalender “De Druivelaar”.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik had het inderdaad herkend. Ik ben immers ook een trouwe Druivelaar-lezer. Ik ben totaal niet gek op de bliksem, integendeel. Sinds m'n grootmoeder een vuurbal in haar garage heeft gehad, heb ik er best een beetje schrik van. Brrrr...

Unknown zei

@ maaike, het is zeker iets waar ik evenmin zit op te wachten.