17.9.07

"30ste omloop van de Rupelstreek" te Schelle.


De inschrijving op de startplaats verlaten we via de speelplaats van de Gemeenteschool en gaan linksaf op de Provinciale steenweg om aan de kerk nogmaals linksaf te stappen richting het gemeentepark. Voor de eerste keer sinds 5 wandelingen georganiseerd door WSV Schelle zijn de weergoden met ons en het is droog. Heel belangrijk voor een wandeling is, dat het in de voormiddag droog blijft. Het is nog vroeg en het rustig in het park waar we doorstappen om op de Scheldedijk te belanden. We komen langs de Schelde en op mijn linkerzijde zie ik dat na een lang leven het dak van de boerderij, in Schelle beter gekend als "het fort", het dan toch begeven heeft. Weer een beetje geschiedenis minder.
Door de "Maaienhoek" stap ik naar de "Laarkapel" en rechtsaf langs "Het Laarhof" om zo richting "Het Tolhuis" op de Rupeldijk te belanden die we even volgen tot aan "De Katameldijk" waar we naar beneden stappen langs de brandweerkazerne van Niel en het kerkhof terug richting Schelle voor onze eerste controlepost naast de kerk "Heilige Familie", de eerste 8 km zitten er op.
We gaan dan door de woonwijk "Papenvelden" richting "Walenhoek" waar zich de oude kleiputten bevinden, nu een paradijs voor de hengelaars. Verder door de oude steenbakkerijen richting de gemeente Reet, over de A12 naar het park van Boom dat we even doortrekken, dan terug richting Reet voor onze tweede controle op een boerderij na een lus van 9,2 km.
We gaan na een hapje en een drankje langs het "Lindenbos" naar de buurt "Koekoek", door mijn leeftijdsgenoten nog heel goed gekend van de tijd toen daar nog een heel grote speeltuin stond waar men van ver naar toe kwam, alles was toen ook nog gratis, waar is die tijd naartoe. Terug in de andere richting de A12 over door de Koekoekstraat en door de velden naar onze 3de controlepost in "Hoeve Lemmens" na 7,9 km.
Op dat moment begint het even te regenen maar het stopt zo vlug als het begonnen is, gelukkig maar. We gaan nu even door het veld naar "Den Boerenhoek" via "Het Hulst" om door het bos en het daarachter gelegen industriepark naar "De Buurtstede" te wandelen, linksaf brengt de weg ons langs "Kasteel Kleidal" waar we linksaf door de mooie natuur wandelen.
Zo komen we, door nog enkele velden en bossen te stappen, terug in het dorp van Schelle na nog eens 7,7 km. De 32 km zitten er op en het was mooi, dat mag gezegd worden.





































Voor hen die met onze streek eens willen kennis maken die krijgen hiervoor de gelegenheid tijdens onze volgende wandeltocht "De Octaaftocht" op zondag 4 november, met vertrek en aankomst te Niel, en dit tijdens "Niel Jaarmarkt", gekend in de verre omtrek. Ik zie jullie hopelijk allemaal op deze wandeling. De afwezigen zullen ongelijk hebben, geloof me.

4 opmerkingen:

buddha zei

Waaauw prachtig verslag en dito foto's Freddy!

Guy (= Gwy) zei

Ik heb nog maar onlangs de Rupelstreek leren kennen.
Nu geniet ik virtueel met je wandeling mee.
Ik heb voor 4 november Ronse genoteerd, maar misschien moet ik van gedacht veranderen.

Unknown zei

@ buddha, oefening baart kunst (?).

Unknown zei

@ gwy the alder, dat is altijd een optie natuurlijk, een mens moet keuzes maken in het leven.